Brukt rundt andre kristne

Lurer litt på hvordan jeg kan bli brukt rundt andre kristne (Runar 16 år).

SVAR:

Jeg forstår spørsmålet ditt slik at du er med i et kristent fellesskap, og at du gjerne vil være til nytte. Det er et flott ønske.

Da må jeg tenke på et ord som apostelen Peter skrev: «Tjen hverandre, hver med den nådegave han har fått, som gode forvaltere over Guds mangfoldige nåde.» (1. Pet 4,10)

Her sies mye viktig. For det første at vi er kalt til å være tjenere for hverandre. Det vil si: Hjelpe til-mennesker. Også de som får ansvar i et fellesskap, er kalt til å stå til tjeneste, ikke herske, bestemme eller kommandere.

Ordet «hverandre» sier at vi står på like fot, at vi er som en søskenflokk som trenger hverandre.

Så sier Peter at vi har fått forskjellige nådegaver. Det innebærer både spesielle evner og spesielle tjenester. Er du flink til å spille eller synge, kan du gjøre tjeneste med de gavene. Er du god til å fortelle eller inspirere, trengs du til akkurat det. Det fins mange flere gaver. Bruk de gavene du har fått til beste for de andre!

Peter snakker om gode forvaltere. Det innebærer at vi har fått evner som vi ikke skal gjemme bort i all beskjedenhet, men bruke til beste for andre.

Guds nåde er mangfoldig. Nåden gis oss på mange måter. Vi kan praktisere og dele med andre akkurat den utgaven av nåden som vi har fått.

Lykke til med noe veldig viktig!

OPKL309

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone