Hvordan vite at Jesus snakker?

Hvordan kan jeg vite at det er Jesus som snakker til meg og forteller meg at jeg skal vitne om han, eller at det er han som generelt snakker til meg? (Thea 16 år)

SVAR:

Hvordan skjelner vi Guds stemme fra alle andre stemmer? Hva er Guds røst, hva er innbilning? Hvis Gud vil meg noe spesielt, hvordan vil han da ta kontakt med meg?

Jeg har stilt spørsmålene dine på tre andre måter, for å vise at det er aktuelle ting du tar opp.

En kristen vil gjerne bli ledet av Gud. Det er et godt ønske. Vår kjærlige Far i himmelen har faktisk lovet at vi skal slippe å gå i blinde: «Herren skal lede deg hele tiden.» (Jes 58,11)

Gud snakker generelt til deg, som du sier, i Ordet sitt. Hvis du regelmessig leser i Bibelen, vil du bli preget av Guds tanker. Da lærer du å skjønne hva som ligger på Guds hjerte.

For øvrig leder Gud gjennom de forholdene vi kommer inn i. Plutselig møter du et menneske som gir deg gode tanker, eller som er åpne for kontakt fra din side. Kanskje føler du at nå er rette tiden for å si et ord om Jesus, eller fortelle noe om Gud og hans hjelp som du har opplevd. Du har nok funnet ut at vi ikke kan snakke om troen til enhver tid. Men Gud leder oss der vi er, ved å åpne noen «dører» eller muligheter.

Noen snakker veldig mye om at Jesus taler til dem. Jeg tror de fleste som uttrykker seg på den måten, ikke hører Jesus snakke med rene ord inni hodet. De opplever det vel mer som en påminning, en tanke, en tilskyndelse, en impuls eller et ønske. Gjennom hele dagen kan vi be til Gud når vi føler vi trenger hjelp, og det går an å sende en rask bønn til Gud om visdom når du føler det er mulig å vitne, eller du er i tvil om hva du skal gjøre.  

Lever du nært til Bibelen og kanskje lærer noen bibelsteder utenat, kan du komme til å oppleve det Salomo skriver om Guds ord: «Når du går, skal de lede deg. Når du ligger, skal de verne deg. Og når du våkner, skal de tale til deg.» (Ord 6,22) Herren har lagt gjerninger ferdige for deg, som du skal få vandre inn i. (Ef 2,10)

OPKL312

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone