Fjern, men likevel nær
Pixabay/CCL

Fjern, men likevel nær

Mange dager kan jeg som kristen føle og kjenne på at Gud oppleves fjern. Men, jeg kan tro og vite at han hver dag er nær. Heldigvis går det ikke 16 år mellom hver gang han kommer så nær at jeg kan få et glimt av ham.
Svein Anton Hansen, publ. 30.juli-21

I dag starter vi i astronomiens verden, det vitenskapelige studiet av himmellegemene utenfor vår atmosfære. Og, vi starter med en liten quiz. Hva er likheten mellom Gud og planeten Mars? Dette synes du sikkert er et rart og spesielt spørsmål. Og svaret, det skal vi vente litt med.

Ca. hvert 16.år skjer et astronomisk fenomen. Da er avstanden mellom mars og vår jordklode på det korteste, «kun» ca. 57 millioner kilometer fra hverandre. Når denne astronomiske begivenheten inntreffer, kan man om natten se planeten Mars med det blotte øyet. Finner du fram teleskopet, så kan du klart se detaljer fra planetens overflate. Når Mars passerer jorden på det nærmeste vil den om natten skinne kraftigere enn noen annen stjerne på himmelen.

Så tilbake til spørsmålet om likheten mellom Herren Gud og planeten Mars. Eller kanskje vi heller skal spørre, hva er ulikhetene mellom Himmelen og jordens skaper og den lille røde planeten som altså ligger nærmest jorden?

For det første kan du kun se Mars med ditt blotte øye, om kun hvert 16.år. Kan vi se Gud? Vel, ikke noe menneske kan se Gud. Hans person og vesen er ikke synlig for et syndig menneske. Kun de himmelske vesener kan se ham. Samtidig har Gud åpenbart seg for oss i Jesus Kristus. Når vi ser hvem Jesus er, så ser vi hvem og hvordan Gud er.

For det andre trenger du normalt sett teleskop for å se Mars. Det er kun ca. hvert 16.år at planeten er synlig med det blotte øye. Herren Gud kan vi se og møte hver dag. I troen på Jesu frelsesverk har synden min blitt slettet ut for Gud. Bibelen kaller det å bli ren av hjertet. «Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud.» (Matteus 5,8). Jesus lover altså at en tilgitt synder kan få se Gud.

For det tredje kommer, heldigvis, planeten Mars ikke nærmere jorden enn ca. 57 millioner kilometer. Selv om Herren Gud for oss er usynlig, så betyr ikke det at han er fraværende. Nei, han har lovet å være nær oss hver eneste dag gjennom livet. Han har kommet så nær at han har tatt bolig i en kristens hjerte ved Den Hellige Ånd. Mange dager kan jeg som kristen føle og kjenne på at Gud oppleves fjern. Men, jeg kan tro og vite at han hver dag er nær. Heldigvis går det ikke 16 år mellom hver gang han kommer så nær at jeg kan få et glimt av ham.

TRV 076

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone