Havn eller åpent farvann?
Svein Anton Hansen

Havn eller åpent farvann?

Hver dag må vi ta valget om vi vil la vårt livsskip bli liggende i havnen eller om vi tar det ut på det åpne havet.
Svein Anton Hansen, publ. 6.august-21

Jeg gikk en tur langs bryggene i byen hvor jeg bor. Denne sommerdagen lå det mange båter i havnen. Alt fra småbåter med påhengsmotor til moderne seilbåter i millionklassen lå tett i tett langs bryggene. Flere av båtene hadde ligget der gjennom hele vinteren. Båtene bodde nærmest i havnen.

Ved synet av alle båtene, ble jeg gående å tenke over følgende uttrykk: «En båt ligger tryggest i havnen, men det var ikke der den ble bygget for å være.»

Livet, troen kan sammenlignes med en båt. Det kjennes så trygt og godt når båten ligger fortøyd ved havnen. Livet oppleves så stilt, rolig og forutsigbart. Det virker så skummelt å ta båten ut av havnen. «Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får» som ordtaket sier.

Kanskje kan vi strekke oss til å flytte litt på båtene i havnen, omplassere dem. Men, det blir ikke noe fisk å få i havnen. Båten ble bygd for et større oppdrag, for å seile på det åpne havet. Her finnes noen skjær og dermed muligheten for å havarere. På det åpne havet kan det vente noen stormer i livet. Samtidig kan jeg vokse på å oppleve noen vindkast mot livsskipet mitt. Vinden kan jeg også bruke til å få fart på seilasen. Jeg kan kjenne bølgene som slår mot skroget. Jeg erfarer at dette er livet. Jeg ikke bare eksisterer, men jeg lever.

Tro er å våge. Abraham i Bibelen våget å leve i tro. «I tro var Abraham lydig da han ble kalt, så han dro ut til et land som han skulle få i arv. Han dro av sted uten å vite hvor han kom.» (Hebr.11,8)

Jesus våget også en trosreise. Han kastet loss fra Himmelens havn og kom til vår jord. Han visste hvor han skulle. Han våget, han valgt å la sin livsbåt bli slått i stykker på et kors. Jesu seilas fra himmelens trygge havn til Golgatas kors, ble vår redning.

Å leve et liv i troen på Jesus er å våge å ta min båt ut av havnen og ut i åpent farvann. Et liv i troen på Jesus medfører farer og risiko. Valget er ditt og mitt hvor båten skal være. Det er kanskje på tide å kaste loss og komme deg ut av den trygge havnen du har bygd rundt livet ditt? Den kristne troen er et liv som skal leves, helst ute på det åpne havet.

TRV 078

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone