Rive ned og bygge opp
Svein Anton Hansen

Rive ned og bygge opp

Hvordan ville du ha reagert hvis det en dag stod en heisekran med en jernkule foran huset ditt?
Av Svein Anton Hansen, publ. 24.august-18

Da jeg var et barn leste jeg som mange andre barn ofte i Donald Duck. Bladet gav oss barna mange gode historier både å le og lære av. Et av mange bilder som sitter igjen er når røverne i B-gjengen bestiller en heisekran med en stor jernkule foran. Denne skal de bruke for å knuse Onkel Skrues pengebinge. De lyktes vel aldri med det prosjektet. Jernkulen ble stoppet før den knuste og ødela pengebingen.

Hvordan ville du ha reagert hvis det en dag stod en heisekran med en slik jernkule foran huset ditt? Sannsynlig ville du blitt nervøs og gjort hva du kunne for å stoppe den. Du ville neppe heller vært heisekranføreren hvis du visste at folket i huset ikke satte pris på at du dukket opp. Den som kommer for å ødelegge og rive ned blir sjelden populær.

Kanskje var det nettopp slik profeten Jeremia følte det rett etter at Gud hadde kalt ham til profet. For Herren Gud talte følgende ord og gav Jeremia følgende oppgave:
«Se, jeg legger mine ord i din munn. Se, jeg setter deg i dag over folkene og over rikene til å rykke opp og rive ned, til å ødelegge og bryte ned, til å bygge og til å plante.» (Jeremia 1,9-10).

Jeremia fikk til oppgave «å rykke opp og rive ned, til å ødelegge og bryte ned.» Han ble neppe utnevnt til æresborger av Jerusalem når han forklarte folket i byen hva Herren Gud hadde kalt ham til.

Kommer du med en heisekran med jernkule på, så setter huseieren seg naturlig nok på bakbeina. Men, hva om du først forklarer huseieren hva han i stedet kan få etter du har revet huset? «Hvis du lar meg rive det gamle huset ditt, så skal jeg bygge deg et større og nyere hus.» Hadde jeg fått et slikt tilbud, hadde jeg sagt til heisekranføreren med jernkulen: «sett i gang!»

Gud gav ikke Jeremia i oppgave bare å rive ned og ødelegge det gamle. Herren kalte profeten også til «å bygge og plante». Noe nytt og bedre skulle få vokse fram og opp. I Bibelen kan jeg lese hva Gud ønsker å bygge i livet mitt av nytt og godt: frelse, Guds vennskap, velsignelse for dagen i dag og håp for evigheten. Ja, vær så god Gud til å rykke opp og rive ned mitt syndige liv, for så å bygge og plante det nye livet i troen på Jesus.

TRV 081

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone