Forsmaling – ser du skrivefeilen?
Pixabay/CCL

Forsmaling – ser du skrivefeilen?

To bokstaver byttet plass, og saken skiftet mening.
Svein Anton Hansen, publ. 20.februar -23

Arbeidet mitt innebærer å skrive mye på PC. Andakter og taler, mailer og referat fra komitemøter skal tastes inn på datamaskinen. Siden arbeidet mitt er menighets-relatert, så er det enkelte ord som ofte går igjen i det jeg skriver. Flere ganger tastes ordet «forsamling» inn, når saken handler om menighet og at kristne samles i et gudshus. Ganske ofte skjer det at skriveprogrammet på PC-en setter en rød strek under ordet, ikke fordi det er ukjent, men fordi fingrene bytter rekkefølgen på to bokstaver. Dermed står det «forsmaling» og ikke «forsamling» i dokumentet jeg skriver. Ser du skrivefeilen?

Kristne forsamlinger ønsker å framstå åpne og å inkludere nye medlemmer. Vi vil bli flere og nå bredere ut. Vi ønsker ikke en «forsmaling», at vi blir færre og oppleves lite imøtekommende.

I den første salmen i det gamle testamentet møter vi et uttrykk som i første øyekast kan se ut som en «forsmaling», en krymping av en kristen forsamling: «Derfor kan ingen ugudelige bli stående når dommen felles, og ingen syndere skal være med i de rettferdiges forsamling.» (Salmene 1,5)

Ingen syndere i himmelen, i «de rettferdiges forsamling»? Nei, da vil det sannelig bli få mennesker i Guds himmel. Tenker Gud så smalt, så trangt?

Alle mennesker har syndet og står fortapte framfor den hellige Gud. Vi har ikke en sjanse på å vinne himmel-billetten, i alle fall om vi vil betale adgangen ved egne gjerninger. Skal Gud slippe syndere som deg og meg inn i himmelen, så må vi bli tilgitt våre synder. Ved troen på Jesu frelsesgjerninger blir jeg en tilgitt synder, en rettferdiggjort synder. Og det kan vi være trygge på; Gud vil befolke himmelen med tilgitte syndere. Ingen ufrelste syndere, men kun rettferdiggjorte syndere skal få være med i de rettferdiges forsamling.

TRV 165

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone