Øyeåpner av en godnattsang
Pixabay/CCL

Øyeåpner av en godnattsang

Gud besvarer bønnen om å åpne våre øyne, men da gjerne på en annen måte enn vi konkret tenkte han ville gjøre.
Svein Anton Hansen, publ. 21.april-23

Gutten hadde ikke så veldig lyst til å legge seg. Som barn flest i den alderen ønsket han å være oppe så lenge som mulig. Å sove? Nei, det var noe man burde bruke minst mulig tid på. Nå hadde det seg slik at gutten vokste opp i en familie hvor kveldsbønn og godnattsang var en god innarbeidet vane. I tillegg var gutten vant med å være med på møtene på det lokale bedehuset. Så også kristne sanger hadde han fått inn med morsmelken. Så da guttens far en kveld skulle til å stemme i den vanlige godnattsangen, kom det følgende sangønske fra en lite trøtt guttunge: «Pappa, kan du ikke heller synge den der sangen: O Jesus, åpne du mitt øye?» Ja, kanskje den sangen og bønnen ville føre til noen ekstra minutter lengre oppetid?

I det gamle testamentet leser vi om en profet som het Elisja. I hans tid gikk kongen i Aram til krig mot Israel. Arameerkongen ønsket å fange Elisja, og sendte derfor en hær for å gripe ham. Da Elisjas tjener om morgenen gikk ut av teltet sitt, så han en hær med hester og vogner som omringet byen Elisja befant seg i. Naturlig nok tok frykten overhånd på tjenergutten. Men, Elisja sa bare:
«
Frykt ikke! De som er med oss, er flere enn de som er med dem. Og Elisja ba og sa: Herre! Åpne øynene hans så han kan se! Og Herren åpnet guttens øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av hester og vogner av ild rundt omkring Elisja.» (2.Kong.6,16-17)

Gud svarte tydelig og konkret på denne bønnen ved å vise tjenergutten og Elisja at Gud hadde en usynlig hær som stod klar til å forsvare dem.

Gutten som ikke ville sove, men heller ønsket å være lengre oppe, ville synge sangen som ber Gud åpne våre øyne. Og Gud svarer bønn, men ofte annerledes enn hva vi hadde trodd. Uansett vil Gud la oss få se de åndelige sannheter; hvor rike vi er i troen på Jesus. Gud vil aldri forlate sine barn. Han er usynlig tilstede med «hester og vogner av ild», sin egen hellige Ånd.

TRV 177

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone