Jaget av det gode
Pixabay/CCL

Jaget av det gode

Den sinte oksen i drømmen ble opplevd som et mareritt. Når Gud etterjager meg med godhet, så er det et vakkert håp.
Svein Anton Hansen, publ. 22.mai-23

Kanskje har du også brått våknet noen netter fordi du hadde mareritt. Drømmen inneholdt skumle scener som fikk adrenalinet nærmest til å koke.
Jeg husker at jeg i en drøm var på bondegården til min morfar. Bak meg kom en sint okse springende. Jeg prøvde å unngå at hornene skulle treffe meg. Prøvde å få fart på benene. Men, i drømmen kom jeg meg ikke av flekken. Frykten jaget meg mens benene ble stående på stedet hvil. Så våknet jeg sekundet før stuten sine horn skulle treffe meg.

Denne opplevelsen av å bli jaget av noe ondt har sikkert flere opplevd. For de fleste ble det heldigvis bare med drømmen, ingen virkelighet.

Vi forestiller oss gjerne at det som vil jage oss må være noe skummelt, noe ondt. Men, også Gud ønsker å komme etter oss. Han vil oss kun det beste. I Salmenes bok finner vi det originale ordet «å etterjage»

«Bare godhet og miskunnhet skal etterjage meg alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider.» (Salme 23,6).
I nyere Bibler oversettes verset slik: «Bare godhet og miskunn skal følge meg alle mine dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom alle tider.»

Jeg synes det er fint at en bibelutgave bruker nettopp verbet «å etterjage». Ikke bare «følger» Gud meg, men han aktivt søker å nå meg igjen. En «sau» som har sprunget vekk fra den gode Hyrde, blir etterjaget av kjærlighet. Gud vil ikke bare «følge» meg gjennom livet, han vil også kontinuerlig være i beredskap og rykke hurtig ut når han ser jeg holder på å komme på avveier. «Alle mitt livs dager», hele livet holder Gud på med å etterjage meg med godhet. Hvorfor? Fordi han er god og han vil at vi som tror på ham ikke skal gå fortapt men få tilbringe evigheten i «Herrens hus».

TRV 185

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone