Hva har dine øyne sett?
Pixabay/CCL

Hva har dine øyne sett?

Hvis jeg blir gammel og mett av dage, og jeg skal oppsummere livet mitt; hva har mine øyne sett på i 70-80-90 år? Simeon i templet kunne ved livets slutt si: «Mine øyne har sett din frelse!»
Svein Anton Hansen, publ. 30.des.-22

«Herre, nå kan du la din tjener fare herfra i fred, etter ditt ord, for mine øyne har sett din frelse» (Lukas 2,29-30).

Disse ordene tilhører den aldrende Simeon som akkurat har møtt Maria, Josef og det lille Jesus-barnet i templet i Jerusalem. Simeon er klar til å dø, for han har sett Guds frelse. Det siste han ønsker å se på denne jord er Guds frelse. Vi vet ikke hvor lenge Simeon levde etter denne hendelsen i templet. Men, med bildet av Jesus-barnet på netthinnen kunne han lukke sine øyne her i tiden.

Hvis jeg blir gammel og mett av dage, og jeg skal oppsummere livet mitt; hva har mine øyne sett på i 70-80-90 år? Hvis jeg velger å se TV to timer hver dag i 80 år, så har jeg brukt 6 ½ år av livet mitt foran TV-en. Trolig har øynene mine ganske ofte sett på noen pengesedler eller tall på en nettbank-konto. Ganske sikkert må jeg ved livets slutt innrømme at øynene mine ofte så på halvferdige prosjekter i hus eller på hytta, mye ugjort som ga meg litt dårlig samvittighet.

Slik kan vi fortsette å granske egne liv for å finne ut hva som har passert inn gjennom øynene i årenes løp. Mere interessant enn antall timer, er hva inntrykkene har gjort med våre holdninger og vår tro. For alt vi iakttar og observerer påvirker våre verdier. Øynene, døren inn til sjelslivet, trenger av og til stenges for negative inntrykk, og blikket vendes til noe som bygger positive og varige verdier. Vi trenger å flytte blikket og se på ham som kalles «troens opphavsmann og fullender» (Hebr.12,2). Å bruke tid på å se på Jesus, det er et valg den enkelte må ta. Men, når valget er tatt om å sette fokus på han som både kan skape og forme troen, så vil vi erfare den hvilen og gleden som vokser fram når øynene er festet på Jesus. Da kan flere si som Simeon i templet: «Mine øyne har sett din frelse!» Og, lurer du fortsatt på hvor du skal se etter Jesus, så finn fram Bibelen din. Der får du øye på ham!

TRV 129

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone