Du er dødssyk!
Pixabay/CCL

Du er dødssyk!

Sannheten i uttrykket: «Du er dødssyk!» skal ikke få det siste ordet. Nei, i dødens siste time skal Kristus viske meg en enda større sannhet i øret.
 

Et sykehus er en bygning alle gleder seg over eksisterer, men som egentlig ingen vil inn i. Dessverre må noen av oss innimellom besøke dette huset. Heldigvis finnes det som oftest hjelp å få der inne. Men, den beskjeden veldige syke frykter å få, er at legen forteller deg: «Du er dødssyk!» Og, fortsetter han med å si: «vi har dessverre ingen medisiner som virker mot denne sykdommen», så vil det lille lys av håp som var igjen slukne. Hver uke hører og møter kreftsyke mennesker disse direkte, harde, men også sanne og ærlige ordene.

Bibelen har også en trist og direkte melding fra Herren Gud til oss mennesker: «Du er dødssyk!» Du og jeg bærer i oss en form for «sykdom» vi aldri vil få ut av kroppen så lenger vi lever. Bibelen kaller denne «sykdommen» for synd. Vel, nå er ikke synd egentlig en sykdom. Vi kan ikke ta en pille mot synden og dens konsekvenser. Bakterier og virus kommer og går. Beklager, men synden den består, blir værende i oss. Dens dødelige gift sitter fast. Paulus skriver følgende til romermenigheten om denne alvorlige sannheten: «Syndens lønn er døden ...» (Romerne 6,23a).

Adam og Eva ble skapt til å leve evig i Paradis med Herren Gud. Etter det første syndefallet, har synden og døden kommet for å bli i vår verden. Å hevde dette er ikke uttrykk for pessimisme. Nei, syndens virkelighet og dens dødelige alvor er realisme.

Heldigvis avslutter og konkluderer ikke Paulus med at synden og døden har det siste ordet. Han fortsetter med å skrive til romermenigheten: «... men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.» (Romerne 6,23b).

Der synden hersker, der råder døden. Hvor Kristus derimot regjerer, der seirer livet. Den legemlige død hører dette livet til. Den er tidsbestemt. Livet hos og sammen med Gud er evig. Denne form for liv bor ikke naturlig i noen av oss. Nei, Gud føder et nytt liv inn i hjertene på oss som bekjenner og gjør opp vår synd, som aksepterer at kun nåden i Kristus kan gi oss det evige liv.

Et sykehus behandler ikke bare syke og døende mennesker. Der fødes også barn. Der ser nytt liv dagens lys. Uttrykket: «Du er dødssyk!» skal ikke få det siste ordet. Nei, i dødens siste time skal Kristus viske meg i øret: «I meg er du livsfrisk, for evig!»

TRV 196

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone