Husk å vaske hendene
Pixabay/CCL

Husk å vaske hendene

Pontius Pilatus prøvde å vaske bort sin dårlige samvittighet med vann. Synden i mitt indre trenger kraftigere lut, den renses kun ved Jesu soningsblod.
 

- Nå må du huske å vaske hendene dine! Bruk lunkent vann, og husk for all del å bruke såpe! Ja, hvem av oss har ikke opplevd å høre disse ordene fra våre mødre mange ganger i løpet av oppveksten? Jeg kom inn til middag fra lek i gaten, eller jeg hadde gjort ulikt arbeid med hendene mine. Smittevern ofret jeg neppe mange tanker som gutt og ungdom. Men i voksen alder blir vi oss bevisste viktigheten av å ha rene hender, fri fra smitte og skitt. Små usynlige virus og bakterier kan smitte fra en gjenstand jeg tar på eller et menneske jeg håndhilser på.

Også på det åndelige plan kan vi bli smittet, påvirket enten av det gode eller det dårlige. Mang en kristen ungdom har med gode hensikter blitt advart mot «å bli smittet av verden». Mye og mangt lokker og drar på en ung troende som holder på å finne trygt feste for troslivet. Ja, også i voksen alder møter vi ulike fristelser til synd som en ugudelig verden eller fristeren selv prøver å smitte troen med. Derfor formaner Jesu bror, Jakob, de troende til å gjennomføre nødvendige åndelige smittevern-tiltak.

«Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. Vask hendene, dere syndere, rens hjertene, dere som har et delt sinn!» (Jakob 4,8)

Den romerske guvernøren Pontius Pilatus var tydelig engstelig for å bli skyldig i Jesu død. Som et tegn på sin uskyld for å ha forårsaket Jesu død, vasket han sine hender (Matteus 27,24). Legenden forteller at Pilatus sitt døde legeme ble senket i et dypt og avsidesliggende fjellvann ved byen Luzern i Sveits. Samme legende sier at hver langfredag dukker liket opp i vannet og vasker sine hender.
Pilatus ble aldri kvitt sin synd og dårlige samvittighet for å ha latt Jesus bli korsfestet. Han kunne vaske seg så mye han bare ville, men verken hans eller vår alles synde-virus forsvinner med såpe og vann. Synden sitter ikke i hendene, men tar derimot bolig i hjertet. Og, der må det kraftigere lut til enn vann. Synden i mitt indre renses kun ved Jesu soningsblod. Å holde seg nær til Gud, ja, det gjør jeg når jeg holder fast på Jesu død og oppstandelse som min frelse og mitt håp.

TRV 238

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone