Se-og-bli-sett-kultur
Pixabay/CCL

Se-og-bli-sett-kultur

Som kristne må vi prøve å unngå å bli revet med av en se-på-meg-kultur. Gud har gitt oss en ny ånd og et nytt liv preget av ydmykhet på egne vegne og ønsket om at andre skal skinne.
Svein Anton Hansen, publ. 18.sept.-20

Du kan ikke unngå å legge merke til det, om du beveger deg på ulike sosiale media; mange vil gjerne vise seg fram, hva de kan, hva de eier og får til, hvor øyensynlig lykkelige de er.

«Se hvor brune vi har blitt i løpet av den flotte syndeferien jeg og ektefellen nå har unt oss!» «Tenke seg til hvor slank jeg kommer til å bli etter å ha syklet 20 mil den siste uken på den nye og dyre sykkelen jeg nettopp kjøpte på salg!» «Heldige meg! Jeg er så stolt over barna mine som har fått så gode karakterer i avgangsvitnemålet!» «Her ser du meg og noen av vennene mine, hvor gøy vi hadde det på venneturen.» (... som kun de kuleste i vennegjengen fikk være med på). «Se for en svær og tung laks jeg nettopp fikk på kroken!» «Her har du en selfie av meg sammen med denne superkjendisen jeg nettopp traff!»

Ja, slik kunne vi sikkert fortsatt i det uendelige med å karikere oss selv, men mest av alt «de andre» ... selvfølgelig. Det selvsentrerte menneske, som dessverre bor inne i oss alle, ønsker så gjerne å bli sett. Det er så menneskelig å prøve alt vi kan for å vise fram hvor lykkelige vi er, i alle fall som vi håper å bli oppfattet som.

Som en kristen blir du og jeg heller ikke kvitt denne lysten til at andre skal se oss, beundre livene våre. Samtidig, Gud har også gitt oss en ny ånd. Den nye ånd, det nye livet er preget av ydmykhet på egne vegne og ønsket om at andre skal skinne. Guds ånd planter nye og annerledes holdninger i oss. Nå kan vi bli fornøyde ved tanken på at bare Gud, og ikke alle andre ser våre «gode gjerninger».

«Men når du ber, skal du gå inn i rommet ditt og lukke døren og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.» (Matteus 6,6)

De som vil gi gaver (6,4), be (6,6) eller faste (6,18) for at andre skal legge merke til det, «de har alt fått sin lønn» sier Jesus. Men, den troende skal søke annen belønning enn verdens kortvarige applaus. Når du neste gang får lyst til å vise andre hvor flink du er, hvor gode gjerninger du gjør, kan du stille deg følgende kontrollspørsmål: Ville jeg gjort dette hvis jeg visste at det kun var Herren Gud som så det?

TRV 256

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone