Ikke vent på gleden!
Pixabay/CCL

Ikke vent på gleden!

Gleden er ikke noe som plutselig kommer. Den skapes når du selv gleder andre. For da blir du selv glad.
Svein Anton Hansen, publ. 09.okt.-20

Vi mennesker har ofte en tendens til ikke å klare å være fornøyde med livet slik det er. Selv i gode dager, som det forhåpentligvis er flest av, klarer vi ikke være 100 % takknemlige og tilfredse. Vi kan ta oss i at vi sitter og venter på at gleden skal komme «rekende på en fjøl», dukke opp fra ett eller annet sted. Men, gleden er ikke noe som plutselig kommer. Gleden skapes!

Jærdikteren Arne Garborg setter ord på denne fordreide innstillingen, at vi går og venter på gleden: «Hvorfor er folk uglade? De går og venter seg glede fra andre. De skulle selv glede andre, så ble de glade.»

Du ønsker så gjerne at alle andre skal få deg i bedre humør. Men, hva gjør du selv for å skape glede og trivsel rundt deg? Oppfordringen fra Arne Garborg om selv å glede andre, er som et ekko av følgende sannhetsord fra det gamle testamentet:

«Den som sprer velsignelse, skal trives. Og den som lesker andre, han blir selv forfrisket.» (Ordspr.11,25).

Dette visdomsordet av kong Salomo gjelder også gleden. Sprer du glede, ja, så vil de du gleder trives. Selv vil du også bli forfrisket ved oppmuntringene og trivselen du sprer. Tenk bare på hvem du trives å være i lag med, hvem du gjerne bruker tid sammen med. Vi ønsker ikke å bruke tiden vår på de som bare har triste saker, dårlige nyheter eller sladder om andre å komme med.

Mange synes det er vanskelig å tenke seg at Bibelen skulle være en bok fylt av glede. Er ikke Bibelen full av bud, regler og dømmende ord? Ja, det også. Men, Guds Ord vil få oss til å oppdage den varige, dype og uforanderlige gleden i livet; at den hellige Gud elsker falne og skrøpelige syndere. Himmelens og jordens skaper vil spre den velsignelse og glede det er at Jesus har sonet alle menneskers synder og feil. Herren Gud vil glede oss med budskapet at i Jesus Kristus kan vi få del i den evige glede i himmelen. Og, akkurat den gleden har vi all grunn til å vente på.

TRV 262

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone