Lurt å ha noe på lur!
Pixabay/CCL

Lurt å ha noe på lur!

Utrolig hvor godt og nyttig forrådet av bibelvers i hjertet kommer med både på de gode så vel som de onde dagene.
Svein Anton Hansen, publ. 06.nov.-20

Har du hørt om skogsarbeideren som pakket med seg motorsagen, gikk ut i bjørkeskogen, men ikke brydde seg om å ta med ekstra sagkjedeolje og bensin? Nei, ingen oppegående tømmerhugger drar ut i skogen uten å ta med påfyll av bensin eller olje. Heller ingen erfaren båteier drar ut på sjøen med motorbåten uten å ha med en kanne med ekstra drivstoff. Ingen turentusiast legger ut på en lengre fjelltur uten ekstra mat og drikke i sekken. Alle vet de, kanskje av dyrekjøpt erfaring, at det kan være lurt å ha med ekstra forsyninger. Å være klok staves i denne sammenheng å være forutseende. Lurt å ha noe på lur!

Som kristne kan vi lære av denne måten å tenke og handle på. Som kristen må jeg være bevisst på å putte mye god åndelig ekstraproviant ned i min sekk - hjertet. Hva med å pugge en del sentrale bibelvers utenat? Hva om du hadde bestemt deg for å putte 20 bibelvers, og ikke bare «den lille Bibel» i hode og hjerte? Bibelvers for ulike anledninger og livssituasjoner du kan møte på. Livssituasjoner med tap, død og sorg likeså vel som glede og gode dager. Bibelvers som forkynner deg tryggheten i frelsen, frelsesvissheten ved at Jesu død og oppstandelse gjelder i ditt sted.

Ja, slik kan du lagre opp god og nødvendig åndelig ammunisjon. Du vil trenge denne ekstraprovianten de dagene tvilen setter inn, de dagene djevelen ekstra sterkt frister deg, de dagene du ikke klarer å tro at dine synder er tilgitt. Da vil du erfare hvor lurt det var å samle på bibelvers, åndelig ammunisjon som klarte å skyte ned tvilen, fristelsen og fortvilelsen som var i ferd med å overmanne deg.

Jesus lærte sine disipler viktigheten av å samle ekstraproviant i hjertet: «Da sa han til dem: Derfor er enhver skriftlærd som er blitt himmelrikets disippel, lik en husherre som henter fram nytt og gammelt av sitt forråd.» (Matteus 13,52)

Utrolig hvor godt og nyttig forrådet av bibelvers i hjertet kommer med både på de gode så vel som de onde dagene.

TRV 270

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone