Jesusbarnet skygger for
Pixabay/CCL

Jesusbarnet skygger for

Vi trenger å realitetsorienteres, se det riktige Jesusbildet. Vi skal nå vente Jesus tilbake som han som har makt til å dømme oss, våre liv, våre synder og vår tro.
Svein Anton Hansen, publ. 18.desember-20

Advents- og julehøytiden rommer bokstavelig talt mye og mangt, favner vidt og bredt. Julemiddager med ribbe og pinnekjøtt, ulike sorter julekaker og marsipangriser, konserter, julebord og alle juleavslutningene, tid for å vaske og pynte treet, ja, alt dette må gjøres og ordnes i løpet av noen få uker. Og, på toppen av det hele må vi ikke glemme alle harde og myke pakker som må kjøpes inn. Og juleselskapene – du har vel ikke glemt å invitere gjester?

Jo da, også jeg setter pris på alt dette! Ikke minst bør mange av oss menn være takknemlige for alt hva våre koner tar ansvar for å ordne før julekvelden er her. Og samtidig – noen ganger spør jeg meg selv om ikke alle disse gode sakene kan komme til å skygge for Jesusbarnet. Den nusselige lille babyen forsvinner liksom mellom pakkene, glitteret og pinnekjøttet. Julens hovedperson kan ubetenksomt komme til å bli henvist til en skyggetilværelse.

Men, bli nå med videre på denne tankerekken. Kan det også tenkes at Jesusbarnet skygger for noe større og viktigere? For, nå venter vi ikke lengre på at Jesus skal fødes. Han er jo født. Nå venter vi på hans andre komme, hans gjenkomst.
I den apostoliske trosbekjennelse sier vi: «Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn ... født av jomfru Maria.» Samtidig, helt til slutt i bekjennelsen til Jesus, Guds Sønn, sier vi: «... sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.» Nå venter vi på dommeren, han som har makt og autoritet til å dømme mennesker til evig liv og evig fortapelse.

Jesus sier blant annet følgende om de kristne i den siste tid: «Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! Da våknet alle jomfruene og gjorde lampene sine i stand.» (Matteus 25,6-7).

De kristne venter at brudgommen, verdens dommer skal komme tilbake til jorden. Noen av brudepikene i liknelsen glemmer å ta med olje på lampene sine. De tar det ikke alt for nøye med troen. Kanskje bildet av det nusselige, snille og lille Jesusbarnet skygger for realiteten av Jesus som verdens dommer? Vi trenger altså å realitetsorienteres, se det riktige Jesusbildet. Vi skal nå vente Jesus tilbake som han som har makt til å dømme oss, våre liv, våre synder og vår tro. Jesus – da trenger jeg å få del i den frelsen du kom med julenatt!

TRV 192

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone