Han som gikk imellom
Foto: Jim Semonik/Pixabay

Han som gikk imellom

Jeg har lest om en mann som fortalte fra den gang han var gutt og begynte på en ny skole. Vanligvis går slikt bra, men der og da var han liten av vekst, han var redd og usikker. Den første dagen fant han en ensom plass i skolegården og lekte for seg selv. Men plutselig dukket det opp en kar som het Tom.

Han spurte: «Hva driver du med?» «Ingenting,» fikk han til svar. «Nei vel,» sa Tom, «men vi har et spesielt ritual som nye gutter her på skolen må igjennom, så det skal vi gjøre nå.» Flere gutter kom og stilte seg i ring rundt Tom og den nye gutten.

Da plutselig kom en stor gutt som het Natan, han stilte seg opp foran den nye gutten. Han snudde seg mot Tom og sa: «Skal du gjøre noe nå, må du gå gjennom meg.»

Han som opplevde dette, sier mange år etter: Jeg takker Gud for slike som Natan her i verden. De stiller opp for andre. Men det er enda større grunn til å takke Gud for at han elsket verden så høyt at han sendte Jesus inn i den. Når alt syntes å være håpløst, stilte Jesus seg mellom oss og den onde. Han sier: Skal du gjøre noe, må du gå gjennom meg. Det forandrer alt.

Om Jesus står det i Bibelen: «Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet.» (Hebr 2:14-15)

Selv om Satan er den nest sterkeste i universet, vil han ikke gå til angrep på Jesus. Det kan han ikke. For Jesus har brutt djevelens makt da han seiret over djevelen på korset. Derfor skal du søke beskyttelse tett bak Jesus når det onde skremmer. Lever du i en truende situasjon nå om dagen? Ja, kanskje er det med deg som ordet sier: I frykt for døden er du i slaveri gjennom hele livet.

Jesus har opplevd hva det er å være menneske. Han føler med deg, han har omsorg for deg. Gå til Jesus først av alt med det som skremmer deg.

Av Asbjørn Kvalbein

OPM753

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone