Brannsjefen

Brannsjefen

I en landsby beundret de brannsjefen og mennene hans. En dag gikk alarmen, og brannfolkene kastet seg på vogna si og skyndte seg av sted.

Men de kom ikke fram, for veien var sperret av hundrevis av mennesker som brukte vannpistoler. «Hva i all verden driver dere med?» ropte brannsjefen. «Vi er samlet her for å hjelpe deg med slokkingen. Vi kan alle bidra i all ydmykhet.» «Forsvinn!» ropte brannsjefen. «Branner som dette er ikke for velmenende sjeler med sine små bidrag. Her trengs menn som er villige til å risikere livet sitt for å slokke.»

Filosofen Søren Kierkegaard forteller denne lignelsen, fritt gjengitt. Poenget er: Når situasjonen er alvorlig, nytter det ikke med de puslete greiene våre. Da må Mesteren tre til. Han er ikke bare dyktig, men han risikerer livet for å slokke brannen.

Jesus er tilværelsens brannsjef. «Kristus har i kraft av en evig Ånd båret seg selv fram som et feilfritt offer for Gud.» (Hebr 9:14) Han er Mesteren som kan slokke ondskapens brann i våre liv, og han vil gjerne skape tilgivelse, forsoning og fred i verden, om han bare får slippe til.

Av Asbjørn Kvalbein

OPK880

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone