Ikke fake livet og troen

Ikke fake livet og troen

Disippelen Thomas «faket» ikke troen. Mulig han tenkte at det var bedre med en levende tvil enn en liksom-tro!
Svein Anton Hansen, publ. 29.november -21

Du har ganske så sikkert, flere ganger hørt og lest i media det engelske ordet «fake». Når en nyhet virker for spesiell og oppsiktsvekkende, så sier vi gjerne at vi har med «fake news» å gjøre. «Fake» står for falskt og usant, påtatt og kunstig. Også et smil kan framstå som «fake»; påtatt.

Det er så menneskelig å prøve å innbille andre at jeg har et bedre liv enn det jeg egentlig har. Vi later som om vi er lykkelige. Fine ferieturer, pyntegjenstander, biler, siste skrik av babyutstyr og merkeklær ... og du ender opp med store og dyre forbrukslån. Den som «faker livet» kjøper ting han ikke trenger med penger hun ikke har, for å imponere folk vi tror ikke liker oss. Og, på sosiale media prøver jeg å skape drømmebildet av meg, det jeg tror andre vil like å se.

Som en kristen kan du prøve å innbille Gud at du virkelig er bedre enn du egentlig vet at du er. Men, innerst inne har du innsett at Gud har gjennomskuet deg.

I det nye testamentet leser vi om disippelen Thomas; han som ofte blir omtalt med den negative merkelappen «tvileren». Men, han innrømmet i alle fall at han tvilte. Etter Jesu oppstandelse sa han: «Dersom jeg ikke får se naglemerket i hans hender og stikke min finger i naglegapet og legge min hånd i hans side, vil jeg ikke tro!» (Johannes 20,25).

Thomas «faket» ikke troen. Mulig han tenkte at det var bedre med en levende tvil enn en liksom-tro!

Målet ditt må likevel være å få eie en levende tro, hvor du vet at Gud elsker deg i Jesus Kristus. Denne troen gjør deg trygg på at du selv som en tvilende synder kan få komme til Gud med alt av nederlag og tilkortkommenhet, synder og tvil.

I mitt indre trosliv kan jeg få se og møte Jesus min Herre, og bekjenne: «Min Herre og min Gud!» (v.28). Så kan også jeg som Thomas ta imot evangeliet fra Jesus: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» (v.29). Denne forsikringen fra Jesus er heldigvis troverdige og sanne ord, og ikke «fake news».

TRV 342

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone