Evangeliets fire adresser
Pixabay/CCL

Evangeliets fire adresser

Be den treenige Gud om at han må bruke deg slik at livet ditt kan ha størst mulig påvirkning på andres liv. Da vil evangeliet fra himmelen finne nye landingsplasser; hjerter, folk og geografiske steder.
Svein Anton Hansen, publ. 10.januar -22

Jesus har samlet sine disipler for siste gang, før han skal reise tilbake til himmelen. Han har noe viktig å dele med sine etterfølgere, de som fra nå av skal fortsette å dele Jesus-troen. Det universelle Guds Rike, i Jesus Kristus, har for noen korte år befunnet seg legemlig i Israel. Men, fra nå av peker alle piler utover. Både jøder og nye folkeslag skal få møte og høre budskapet om syndenes tilgivelse og muligheten for å bli Guds barn.

Det siste Jesus sier til sine disipler er: «Dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende.» (Apo.gj.1,8)

Som hans etterfølgere skal vi starte med å dele evangeliet i «Jerusalem». For oss betyr dette å begynne med det nærliggende. Vi trenger å bygge en bro til tro til de som står oss nærmest. Du som har ikke-kristne i familien, vet noe om hvor vanskelig det er å prøve å si noe om hva Jesus betyr i livet ditt. For dine nære leser livet ditt ofte og over flere år. Men gi ikke opp; fortsett med å be for dine, og prøv å benytte gode anledninger når de dukker opp.

Videre sa Jesus til disiplene at de skulle være hans vitner i hele «Judea». Som en kristen ønsker Jesus at vi skal ha innflytelse på det stedet vi bor, i den byen vi lever, men gjerne også i et større geografisk område, overfor mennesker som vi på en eller annen måte har fellesskap med.

Den tredje adressen evangeliet ønsker å slå seg ned i, er «Samaria». For jødene representerte samaritanene de fremmede. Vi har alle noen som virker fremmede og ukjente for oss, kanskje enkelte vi til og med har fordommer mot. De vi egentlig ikke ønsker å bruke tid på, eller å bli sett sammen med. Da vi må vi ikke glemme at folk er folk, og at Jesus like mye har dødd for disse som for meg og de jeg kjenner meg komfortable å bruke tid med.

Den siste adressen for de gode nyhetene om Jesus Kristus er «jordens ende». Ytremisjon angår alle kristne. Gud ønsker at vårt liv skal ha global ringvirkning. Tenk for et privilegium å få tro at lille meg og deg kan ha innflytelse på andre menneskers liv, mange tusen kilometer unna der vi bor! Hver gang du ber for misjonærer og folkeslag, så reiser du i ånden jorden rundt. Noe av pengene du gir til misjonen går til at de minst nådde med evangeliet skal få besøk av budskapet om Jesus. Ditt bidrag med bønn og penger gjør at det geografiske området for evangeliet kan utvides noen meter. Frelsesbudskapet setter sine ben i nye fjerntliggende adresser.

Du trenger ikke velge mellom hvilke av disse fire adressene du skal bruke din tid, dine krefter og penger. Gud kan bruke deg til å ha innflytelse både i ditt Jerusalem og Judea, ditt ukjente Samaria og like til jordens ende. Be den treenige Gud om at han må bruke deg slik at livet ditt kan ha størst mulig påvirkning på andres liv. Da vil evangeliet fra himmelen finne nye landingsplasser; hjerter, folk og geografiske steder.

TRV 345

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone