Bibelordet på baderommet
Svein Anton Hansen

Bibelordet på baderommet

Bibelordet fungerer på mange måter som badet hjemme. I speilet kan jeg se min egen skitt. Men også Kristus kan dukke opp i speilet.

I husene og leilighetene vi bor finnes det alltid minst ett bad. Dette rommet, som alle setter stor pris på spesielt morgen og kveld, har flere oppgaver å fylle. Her skal vi blant annet vaske og stelle oss, se oss i speilet og gjøre oss klare til den nye dagen.

Bibelen, selve bibelordet, fungerer på mange måter som badet hjemme. Guds Ord og den kristne dåp vasker meg ren for synden, den åndelige skitten som henger så alt for lett fast ved meg. I bibelordet finnes en rensende og forvandlende kraft.

På badet kan jeg også se meg selv i speilet. Som oftest liker jeg heldigvis hva speilbildet viser meg. Andre ganger legger jeg merke til rynker, flekker, eller kanskje også et ansikt hvor smilet har blitt igjen på utsiden av baderommet.
Guds Ord ønsker å fungere som et speil. Når Ordet møter meg som Loven, da må jeg innrømme at det frister mer å se bort fra enn inn i selve speilet. Men, selv om jeg slår øyet mitt skamfullt ned, så lyver likevel ikke speilet.
Heldigvis kan jeg også se et annet ansikt enn mitt eget – speilbildet av den korsfestede Jesus Kristus.

«Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud.» (Kolosserne 3,3).

Takk og lov for at Gud skjuler mitt eget speilbilde i Jesus. Kristus dekker de flekkene og den skitten som jeg forgjeves ved egne anstrengelser prøvde å vaske vekk. Ja, ikke bare dekker han dem, han vasker meg ren – i vannet og blodet.

I de fleste bad finner vi også vindu. Heldigvis kan vi stenge ute andres innsyn. Men vinduet hjelper oss å se samt å lufte ut, slik at frisk luft kommer inn. Ordet vi møter i Bibelen vil gi oss utsyn til verden. Vi trenger å dele evangeliet om at våre synder er skjulte og tilgitte, at vi er vasket rene ved Jesu forsoning. Den gode duften fra evangeliet trenger å komme ut, sive ut av badet til en verden i behov for renselse fra synd og skitt.

TRV 377

Av Svein Anton Hansen, publ. 16.mai-22

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone