Jeg mister kontrollen med spising

Hei, Først av alt; tusen takk for den fantastiske jobben du gjør på radio og med det du skriver. For min del har det betydd enormt mye. Jeg er funksjonshemmet etter en ulykke. Det går heldigvis litt og litt framover ettersom jeg trener mye for å bli bedre. Spaltene dine har hjulpet meg utrolig mye i troen. Men nå har jeg kommet inn i en ond sirkel som jeg lurer på om jeg klarer å komme ut av. Det har nok å gjøre med at jeg syns synd på meg selv. Det siste halvåret har jeg til stadighet, når jeg er alene på kjøkkenet, spist meg helt fordervet på den maten jeg finner.

Jeg får så vondt i magen etterpå at jeg så vidt klarer å bevege meg. Jeg sier til meg selv at jeg må slutte med det, og jeg ber mye om hjelp til det, men allikevel mister jeg kontrollen. Jeg er egentlig ei veldig glad og fornøyd jente og jeg er opptatt av å leve etter Guds vilje. Har du noe råd å komme med?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke overvektig, men kommer jo til å bli det hvis det fortsetter på denne måten. Og det er ingen fordel å veie for mye når man lærer seg å gå igjen. Med vennlig hilsen jente, passert de 20.

SVAR:

Takk for de gode ordene. Det er veldig viktig at du tar tak i dette problemet og gjør noe med det, for du har antakelig rett i at det kan bli et stort problem om du blir for overvektig.

Jeg er ikke psykolog, men teolog. Så jeg har mer greie på Bibelen enn på det psykiske.

Jeg tolker det slik at du egentlig har et psykisk problem. Dette at du synes så synd på deg selv, kan peke i retning av at du sliter med en depresjon. Veien til en spiseforstyrrelse kan være ganske kort. Jeg vil anbefale deg at du tar kontakt med fastlege eller helsesøster eller andre av medisinsk personale du har tillit til. Fortell det du har fortalt meg her, og be om hjelp og eventuell behandling.

Kanskje du også kan finne praktiske ordninger som hindrer at du spiser for mye når du føler det tungt. Jeg vet ikke, men aner at slike hjelpemidler fins. Det viktigste er at du ser dette som et medisinsk og psykisk problem, og at du innser at du trenger hjelp.

Du kan også be til Jesus Kristus og vår himmelske Far, om at han hjelper deg med dette, gir deg nytt mot og gode venner som kan støtte deg når det blir vanskelig.

Til de kristne i Filippi skrev Paulus denne oppmuntrende hilsenen: «Og jeg er fullt viss på dette at han som begynte en god gjerning i dere, vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag.» (Fil 1,6) Jeg tror at Jesus vil fullføre sin gode gjerning for deg. Stol på Herren, men ta også imot all den hjelpen du kan få fra kyndige fagpersoner.

OPKL368

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone