Glede fra loftet, boken og bønnen

- Har du nå hentet glede oppe på loftet igjen, sa jenta til moren sin. Mor kom fra sin daglige stund alene med Bibelen og bønn til Gud.

Datteren kunne merke at mor hadde vært sammen med Jesus og hentet ny inspirasjon. 

Lønnkammeret kalte de gamle rommet eller stedet der de kunne være i stillhet og pleie sitt åndelige liv. 

I gamle dager hadde folk lite kveldslys, små hus, få bøker og lite fritid. Mange var likevel flinke til å finne ordninger. Én ting var viktig: Å gi næring til gudslivet. 

- Vi inntar gjerne tre måltider om dagen - av hensyn til kroppen. Skulle vi ikke ha like mange måltider for sjelen, sa en av de mange som har latt velsignelsen fra himmelen strømme inn i livet sitt. 

Ingen må føle seg bundet av menneskelige forordninger når det gjelder dette. Men det ligger en vennlig invitasjon i ordene fra Kolosserbrevet: 

"La Kristi ord bo rikelig blant dere, så dere lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger og åndelige viser og synger med takknemlighet i deres hjerter for Gud." 

Vi kan nyte godt av Ordets mat på mange måter, sies det her. Kristne som samtaler om troen, er én viktig kilde. 

Å hygge seg med skattene i kristen sang og musikk gir repetisjon av åndelige sannheter. 

Kristne bøker og blader, kassetter og plater, telefonkontakt og datatjenester kan dra i samme retning - teknikker som apostlene knapt kunne forestille seg. 

Det viktigste er ikke formene, men at Ordet fra Herren får en rikelig plass, at det får virke i mengde og fylde. 

Det er ikke vanskelig å prege hjemmet med all verdens impulser i dag. La Kristi ord bo rikelig hos deg. Det gir styrke og mot, håp og glede. 

Kol 3:16

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone