Trenger en ny start

«Hva kan en gjøre om en trenger en ny start, der man er i et forhold som har hatt en syndig start? Jeg ønsker å leve hellig, men får det aldri til.»

Jeg forstår det slik at du er ca. 18 år, og at du er ei jente som ønsker å leve i samsvar med det som Bibelen sier.

Og hva sier Bibelen om seksuallivet?

«For dette er Guds vilje, deres helliggjørelse: Hold dere borte fra hor. Hver av dere må vite å vinne sin egen ektefelle i hellighet og ære, ikke i lidenskapelig begjær slik som hedningene, de som ikke kjenner Gud» (1. Tess 4,3-5).

De som ikke vil tro på Gud, lar lyster og begjæringer styre forholdet til det motsatte kjønn. En kristen søker seg en ektefelle på en annen måte. Det innebærer å holde det sjette bud, som sier: «Du skal ikke drive hor.» Eller: «Du skal ikke bryte ekteskapet.» Det betyr at vi ikke bryter oss inn i ekteskapet før vi er der, ikke bryter ut av ekteskapet ved skilsmisse, og at vi ikke bryter oss inn i en annens ekteskap, ved for eksempel utroskap.

Seksuallivet har dermed et helliggjort sted, en gudgitt ramme, som er ekteskapet. Og måten vi går frem på for å komme dit, skal preges av hellighet og ære. Det vil si: Innviet til Gud, atskilt fra en verdslig måte. Den nærheten og intimiteten som hører ekteskapet til, er en stor gave, men Gud ønsker ikke at vi skal ta den på forhånd. Vi kan gi kjærtegn og vise at vi er glad hverandre, men det går grenser som du selv vil føle er der.

Når du skriver om en syndig start, leser jeg det slik at utgangspunktet ikke ble slik som Guds ord gir oss som ideal. Da vil jeg si:

1. Ikke tvil på at Gud vil og kan tilgi. Ber vi ham om forlatelse, så tilgir han synden for Jesu skyld. Blir du oppreist med Kristus ved visshet om syndenes forlatelse, kan du rette ryggen og vandre videre i hans lys.

2. Du har altså et forhold til en gutt, kanskje du har hatt flere. Gutter er ofte veldig pågående. Du har både rett og plikt til å sette grenser. Det skal du være frimodig til. Det er han som invaderer deg, ikke motsatt. At du også har sterke og positive følelser, gjør det naturligvis ikke enkelt. Du vil – og du vil ikke.

3. Se alt i dette perspektivet: Jeg skal vinne meg en ektefelle, en ektemann. Hvordan skal han være? Du ønsker deg nok en som vil leve hellig, en som er glad i Jesus. Er du i et forhold som ennå er uforpliktende, kan du spørre deg selv om dette er rette far for dine barn, en du kan være nær venn med også når de vanskelige dagene kommer. Er han stabil? Viser han kjærlighet på en slik måte at han har respekt for deg? Av og til gjelder ordet: Det er bedre å la det ende med et sår enn å bli såret uten ende.

4. Er det en kristen gutt, og du etter hvert blir overbevist om at det er den rette, så vær litt umoderne: Gift dere tidlig. Opplev å bli foreldre og besteforeldre mens dere ennå er unge. La dere formes av hverandre mens dere ennå er formbare.

5. Ikke tenk slik at du aldri får til å leve hellig. Nei, vi blir aldri fullkomne for Gud. Men du kan leve med en glad og trygg samvittighet jo mer du lærer om Jesu nåde og tilgivelse. Har du hatt opplevelser som du vil kalle en syndig start, vil det nok ha satt sine spor i følelsene dine også for fremtiden. Men Gud kan helbrede også slike ting, og det er aldri for sent å begynne på nytt.

Jeg må bare ønske at du får visdom og innsikt, kraft og frimodighet til å gå Guds vei. «Han er trofast som har kalt deg, han skal og gjøre det.»

OPKL001

Hvis du eller andre har kommentarer til dette, kan dere skrive i responsskjemaet på webpastoren.no

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone