Nytt liv i Kristus
Du kan legge merke til at i de ordene fra Herren Jesus Kristus som vi nå skal høre, innleder han med å si: «Sannelig, sannelig sier jeg dere.» Det betyr: Nå kommer noe ekstra viktig. Deretter nevner han ordet dom tre ganger, ordet høre fire ganger, og ordene liv og leve seks ganger. Og så snakker han om tro.
Vi leser sammen fra Johannesevangeliet, 5,24–29:
Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet.
Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den time kommer, og den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve. For likesom Faderen har liv i seg selv, slik har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv. Og han har gitt ham makt til å holde dom, fordi han er menneskesønn.
Undre dere ikke over dette! For den time kommer da alle de som er i gravene skal høre hans røst. Og de skal komme ut, – de som har gjort det gode, til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde, til dommens oppstandelse.
En teolog som heter James Packer, har sagt: «Det er få ting i Bibelen som blir så ofte understreket som det faktum at Gud også er en dommer.» I vår tid og i våre kirker blir det ofte underslått. Men alt Guds ord vil fram, Gud vil det beste for oss, og Jesus sa at dette er viktig.
Det kommer en dom.
Jesus legger ikke skjul på det. Han talte ofte om fortapelsen. Tretten prosent av undervisningen hans refererer til evig dom og helvete. To tredeler av lignelsene hans har et forhold til oppstandelse og dom. Jesus var ikke brutal eller lunefull, men han var direkte. Ærligheten hans gjør oss stumme. Han bruker konkrete ord. Han advarer: «Frykt for ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete» (Matt 10,28). Han siterer den rike mann i dødsriket som ber om at Lasarus må komme, «så han kan dyppe fingertuppen sin i vann og svale min tunge! For jeg lider svær pine i denne ilden» (Luk 16,24). Ord som finger og tunge forutsetter en fysisk tilstand der strupen lengter etter vann og en person tigger om lindring – fysisk lindring.
De sterke ordene dom, helvete og fortapelse – vi ville likt å vanne dem ut, for ikke å si slette dem ut. Men det gjorde ikke Jesus. Han vil ikke skremme, men advare. Han setter opp Adgang forbudt-skilt foran hver kvadratcentimeter av djevelens virkeområder, og han ber enhver som seiler sanseløse mot fortapelsen, om å stanse opp.
Likevel er det noen personer som insisterer på å blåse i det Jesus sier. Vi skal merke oss: Dommen og fortapelsen er reservert, ikke for de som søker Gud, som føler de mislykkes og stadig sliter. De er for dem som avviser Gud og gjør opprør mot ham. Noen sa om Jesus: «Vi vil ikke at denne mannen skal være konge over oss!» (Luk 19,14). Da er det et uttrykk for rettferdighet at Gud sier ja til det som disse gudsfornekterne foretrekker.
Livet er i Kristus.
Dette er evangeliet, det gode budskapet i denne teksten. «Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet.»
Reklamemakere tilbyr deg liv ved hjelp av produktene sine. Parfymemakere lover nytt liv til romantikken. Men ikke bland sammen glassperler med Guds diamant.
Jesus lover zoé, det greske ordet for «liv slik Gud selv har det». Mens bíos, som et tvillingord, taler om lengde, handler zoe om kvalitet. Jesus snakker lite om livets varighet. Han er opptatt av livets egenskaper, vitalitet, energi og oppfyllelse. Hva en ny partner, en sportsbil eller en uventet pengesum aldri kan gi, om det sier Jesus: «Jeg kan gi det som er annerledes.» Du vil bli overveldet når du oppdager mer og mer hvordan han får det til. Han setter sjelen din i stadig nærmere kontakt med Gud.
Jesus ga nytt liv på sin egen merkelige måte. Han gikk inn under Guds dom på menneskehetens kors, idet han ropte ut til en mørk himmel: «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» (Matt 27,46). Du kan lettere stappe inn Atlanterhavet i en krukke enn å beskrive dette offeret ved hjelp av ord. Kristus, som aldri syndet, utholdt en forferdelig avvisning i stedet for oss. Kristus smakte fortapelsen så du skal få slippe å smake den.
Deretter kunne ikke dødens krefter holde fast på ham. Han sto opp igjen, ikke bare fra de døde, men fra ondskapens dybder. Han gjorde det for «ved døden …[å] gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen» (Heb 2,14). Han er oppstått til et nytt liv, det kvalitetssikrede gudslivet, zoe. Og dette livet vil han dele med oss.
Å høre ordet og tro ordet er veien til livet.
Det nye livet består i å høre og lytte til Guds Sønns røst. Det ordet Gud har gitt i Bibelen, er gitt for at vi skal korrigeres, tenke gudfryktig og i alle ting tro på Jesus og lyde ham.
Ordet ber oss legge av syndene, si nei til lystene og grenseoverskridende atferd. Ordet dømmer oss når vi praktiserer skamløshet og samtidig dekker oss bak nåden. Ordet er en hammer når det påpeker synden i livet vårt.
Men ordet er som balsam, en mild salve, når vi blir små og ydmyke. Legg bort selvopptattheten, hovmodet og be om tilgivelse. Da sier han: ’Dine synder er forlatt. Fred være med deg.’
En gang skal Jesu røst lyde over alle graver. De som ikke har villet høre på ham i dette livet, vil gå inn til dommens oppstandelse. De som har hørt på røsten og fulgt den i dette livet, skal gå inn til det evige livet sammen med Jesus.
I mellomtiden lyder innbydelsen. Er det ikke på tide at du blir en kristen? – En personlig, dedikert, hengiven kristen? Det nye livet – med kvalitet og håp – er tilgjengelig for deg – ved at du hører og tror på Jesus.
I denne nådetiden sender han ut millionvis av innbydelser. Han hvisker gjennom en bestemors vennlighet, roper gjennom uværet fra en vinterstorm. Ved hjelp av en begravelse advarer han og sier: «Dagene er talt.» Gjennom sykdom minner han om: «Livet er sårbart.» Gud kan tale gjennom natur eller nederlag, det majestetiske eller det mislykkede. Men gjennom alt og til alle innbyr han: «Kom, og finn glede og liv i min nærhet for bestandig.»
«Dette er Guds gjerning at dere skal tro på ham som han har sendt,» sa Jesus (Joh 6,29). Ikke gå glipp av det usynlige, innvendige miraklet som trigges av troen.
Troen er ingen gjerning. Troen er den tomme hånden som tar imot, det lyttende øret som hører. Det du hører, er ordet om et nytt liv ved å åpne for Jesus. Det er et liv som varer livet ut her på jorden, og så i all evighet i det som Bibelen kaller himmelen.
Himmelen – livets oppstandelse – er et fullkomment sted for fullkommengjorte mennesker sammen med vår fullkomne Herre. «Fordi Jesus er oppreist fra de døde, har vi fått et helt nytt liv og har alt å leve for, inklusive en fremtid i himmelen, og fremtiden begynner nå!» (1. Pet 1,3–4, fritt gjengitt).
Kallet fra Jesus lyder stadig.
Gå ikke glipp av et kvalitetssikret, evig liv ved troen på Jesus. Livet – det evige – blir så helt annerledes – og bare godt. Aldri egoistisk, utslitt eller utslått. Klar tanke, utrettelige muskler og uhindret glede.
Ikke gå ut fra at vi noen gang blir ferdige med å bli kjent med Gud. Endeløse egenskaper venter på oss. Hans nåde vil mer og mer overvelde oss. Visdommen mer og mer forbløffe. Hans fullkommenhet kommer stadig skarpere i fokus. «Å, dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier» (Rom 11,33).
Vi tjener en Gud så henførende og stinn av liv og underverk at bare det å studere ham krever en evighet. Han er en Gud som i skjønnhet blir mer og mer storartet, jo nærmere vi kommer ham.
Dette er invitasjonen han gir: «Når alt er klart, vil jeg komme og hente dere, slik at dere alltid kan være sammen med meg der jeg er» (Joh 14,3, fri oversettelse).
OPL086
(Inspirert av Max Lucado)