Hva betyr sykt eller ondt øye?

Jesus snakket en gang om at hvis «ditt øye er sykt, da blir hele legemet mørkt. Er nå selve lyset i deg mørke, hvor dypt blir da mørket!» (Matt 6,23). Hva mente han da? (Jon)

 SVAR:

Ordet synes å stå litt for seg selv, men det er alltid lurt å se hvilken sammenheng et ord står i. Like foran snakker Jesus om å legge seg opp skatter på jorden. Det er dumt, for både møll og rust herjer med denne verdens verdier.

Husk at der skatten din er, der vil også hjertet være, sier Jesus. Så kommer det kjente ordet om at vi ikke kan tjene to herrer. Vi kan ikke tjene både Gud og mammon. Noen oversetter at vi ikke kan dyrke både Gud og Pengene.

Hvorfor knytter Jesus dette med det onde øye til pengedyrkelsen?

Svaret finner vi i Matteus 20,11. Der snakker Jesus om dem som knurret mot herren sin, ikke fordi de ble snytt, men fordi andre hadde fått noe ufortjent. De som knurret, hadde jobbet og slitt hele dagen. De fikk den lønnen som var lovt, men ble sinte fordi de som hadde arbeidet bare én time, fikk like høy lønn som dem. Dermed ble det knurring ut fra misunnelse.

Da spurte Jesus: «Er ditt øye ondt fordi jeg er god?» (v. 15). En herre måtte da få lov å gjøre med sitt hva han ville?

Det onde øyet i Matteus 20,15 betegner et øye som ikke kan se hvor vakker og god Guds nåde er. Den unner ikke andre å få del i Guds dyrebare gave. Denne innstillingen synes penger og materielle verdier er noe større enn Guds nåde. Øyet er blindt for det som virkelig er vakkert, nemlig Guds barmhjertighet.

I denne lignelsen brukes ordet «ondt øye» på samme måten som i bergprekenen, Matteus 6. Skal vi formulere litt fritt det Jesus sier, kan vi prøve å si det slik:

– Ikke samle opp skatter på jorden, men i himmelen. La hjertet være opptatt av den verdien Jesus selv er. Pass på at du ikke har et ondt øye, men et godt. For de himmelske skattene er uendelig mer dyrebare enn denne verdens skatter. Når øynene får lys over verdiene på denne måten, blir de fulle av lys og innsikt.

Hvis du bare er blendet av pengene, vandrer du i mørket. Det er som om du går i søvne gjennom livet.

Be Gud berge deg fra den blindheten som skapes av «det onde øyet».

OPKL132

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone