Bibelen om sminke

Sier Bibelen noe om det å sminke seg og pynte seg? (Margit 19)

SVAR:

Ja, det står om sminke i profeten Jeremias bok, der han snakker om dommen over folket. «Om du kler deg i purpur, om du pryder deg med gullstas, om du gjør dine øyne store med sminke, så gjør du deg yndig til ingen nytte.»(Jer 4,30). Det er greit nok å «forstørre» øynene ved hjelp av sminke, men det nytter ikke å fiffe seg opp i det ytre hvis ikke hjerteinnstillingen er rett, vil profeten si. Tidligere i Bibelen står det om dronning Jesabel, som ikke akkurat får de beste attester, at hun sminket seg for en konge for å gjøre inntrykk. (2. Kong 9,30).

Jeg tror ikke slike ord lettvint kan overføres til vår tid. Forholdene er annerledes. Vi kan kle oss pent for å føle oss vel, vi kan vaske og stelle oss, og menn kan barbere seg, for å ta seg bedre ut. Dette er noe høyst menneskelig, som vi har frihet til, innenfor den kulturen vi lever i.

Bibelen har et ord om at kristne kvinner ikke bør bli for opptatt av det ytre, hvordan en tar seg ut. Mye viktigere er at en viser en indre skjønnhet, som kommer fram i klokskap og omsorg. Det gjør et sterkere inntrykk på guttene i det lange løp. Peter skrev: «Deres pryd skal ikke være den utvortes – hårfletninger og påhengte gullsmykker eller fine klær, men hjertets skjulte menneske, med den uforgjengelige prydelse – en mild og stille ånd, som er dyrebar for Gud» (1. Pet 3:3-4). Paulus skrev: «Likeså skal kvinnene kle seg sømmelig og pynte seg i ærbarhet og med måtehold, ikke med hårfletninger og gull eller perler eller kostbare klær» (1. Tim 2:9).

Jeg tror vi leser dette feil hvis vi lager menneskebud for hverandre. I slike ting har vi stor frihet. «Herren er Ånden, og der Herrens Ånd er, der er frihet» (2. Kor 3:17). Moter og skikker endrer seg. Finn din egen stil, og tilpass deg gjerne det miljøet du er i. Det kan være slitsomt å stikke seg for mye ut. Men la ingen binde deg i samvittigheten ved å lage menneskebud eller dømme deg for uviktige ting. . Vær en glad og frimodig kristen, og la det gjerne syns at du er glad!

OPKL225

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone