Vanskelig med tro og tvil

Har du noen bibelvers du kan gi til meg? Synes det er litt vanskelig nå for tiden med tro og tvil. Jeg er kristen, men det er av og til tvilen kommer litt, men det vil jeg ikke! Trenger å bruke mere tid med Gud. (Liv 17 år)

SVAR:

Hei, Liv. Ja, jeg har nesten hundrevis av bibelvers som jeg synes hjelper for å få en mer avklart og overbevist tro. Johannes skriver i slutten av evangeliet sitt: «Også mange andre tegn gjorde Jesus for disiplenes øyne, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.» (Joh 20,30-31) Johannes kunne altså fortalt mye fra det som hendte med Jesus. – Hva skal jeg velge å ta med? spurte han seg selv. Dermed valgte han ut det som han trodde spesielt kunne hjelpe slike som deg, og andre som tviler. Snur vi på dette, vil jeg si at du kan lese nesten hvor som helst i Johannesevangeliet og spørre: Hvordan kan denne hendelsen eller disse ordene hjelpe meg til en klarere og sterkere tro på Jesus? Da vil du kanskje oppdage at ett ord blir til hjelp i én sammenheng, et annet ord kan «bli levende» i en annen situasjon.

Tvilen kan ligge på så mange plan: Vi kan tvile på Gud, Jesus, på Bibelen. Eller vi kan tvile på oss selv og på vår egen tro. Du er inne på noe når du skriver at du trenger å bruke mer tid på Gud. Troen vokser og styrkes når vi er sammen med kristne søstre og brødre, når vi hører forkynnelse, når vi synger, leser og samtaler om Jesus. Så det håper jeg at du prioriterer, samme hvor du er, å finne sammen med det fine fellesskapet som kalles Guds folk.

Du spør om Bibelord. Jeg ble minnet om å gi deg dette fra Jesaja 1,25: «Og jeg vil igjen ta meg av deg.» Jesus arbeider hele tiden med deg, Liv. Snakk med ham om det når du ber, be om at han tar seg av deg, som han har lovet, og lev nær Jesus i hverdagen.

Det er ikke avgjørende hvor flinke vi er til å tro, heller ikke om vi klarer å holde tvilende tanker på avstand. Det store er at Jesus kjenner oss tvers igjennom, og han elsker oss likevel hele tiden. Han har sagt: «Ja, med evig kjærlighet har jeg elsket deg. Derfor har jeg latt min miskunn mot deg vare ved» (Jer 31,3). Den trofaste Gud vil styrke og bevare deg.

OPKL226

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone