Hva sier Bibelen om tatovering?

Jeg lurer litt på hva Bibelen egentlig sier om tatovering. Jeg tok nemlig en tatovering for fire år siden, som jeg angrer bittert på i dag. Jeg vil gjerne fjerne den, men det er veldig dyrt. Det er en sommerfugl, vet ikke om den har noen betydning. Jeg angrer på at jeg tok den, og da er vel det nok? Da er vel dette en synd Gud har tilgitt, uten at jeg må gjøre noe mer? Hva tenker du om dette? (Kri, jente, 23 år)

SVAR:

På den tiden Det gamle testamente ble skrevet, var det ikke uvanlig at folk rispet seg i huden eller skar seg opp som tegn på sorg. Andre brente inn skrifttegn på huden eller praktiserte former for kroppsmaling. Siden dette hørte sammen med hedensk religiøsitet hos Israels naboer, ble det forbudt av Herren. (3Mos 19:28)

Nå er det mange lovbud i Mosebøkene som først og fremst gjelder som regler for et folk på den tiden, og som ikke er bekreftet i Det nye testamente.

Jeg tror ikke du har latt deg tatovere som et symbol på opprør mot Gud. Du har kanskje gjort det fordi det er «kult», og andre venner har gjort det samme.

Men hvis du kjenner deg anklaget og dømt i samvittigheten, kan du bekjenne det for Herren, og så regne med at Jesu Guds Sønns blod renser fra all synd. (1Joh 1:7)

I de siste hundre årene og kanskje lenger tilbake, var det nesten bare sjømenn som praktiserte å tatovere seg. Når vi for en del år siden så en person med en tatovering, tenkte vi gjerne: «Aha, han har vært sjømann.»

Fra 1980-tallet ble det vanlig at unge kjøpte en eller flere tatoveringer. Det var ofte unge som sto i opposisjon til de voksnes samfunn.

Men i dag er tatoveringer vanlig, det er som en mote, og det blir ikke sett på som noe opprørsk.

Det er nok mange unge som tenker lite på at en tatovering gir et preg for livet, og at en har fått et varig merke som en kan komme til å angre på når noen år eller tiår er gått.

Nå vet jeg ikke om tatoveringen din er på en svært synlig plass, eller til vanlig skjult av klær. Dette kan være av betydning når du skal avgjøre om du vil ha tatoveringen fjernet. For det innebærer vel egentlig en hud-transplantasjon å få den vekk, og det er som du sier dyrt.

Hva sier Bibelen om tatovering?Illustrasjonsfoto

Hvis den ikke er til stor sjenanse, kan du jo tenke på at sommerfuglen er et gammelt kristent symbol. Forvandlingen fra larve via puppe til sommerfugl har vært sett på som et bilde på oppstandelsen til nytt liv. Derfor kan en finne sommerfugler i forbindelse med gravminner.

Dermed kan du faktisk bruke sommerfuglen som opptakt til et personlig vitnesbyrd om troen din, hvis du ønsker det og noen spør.

Jeg har tidligere på denne webpastorsiden gjengitt et gammelt dikt hvor sommerfuglen nettopp blir brukt som et kristent symbol. Se denne lenken: https://www.norea.no/malsider/artikkel/article/24845

Mye tyder på at likklærne i den tomme graven etter Jesu oppstandelse nærmest så ut som et tomt puppeskall. Jeg er inne på dette i en påskepreken: https://www.norea.no/malsider/artikkel/article/25399

Ja, dette var noen tanker, som du ba om.

OPKL397

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone