Den stumme papegøyen

En kvinne gikk til en dyrebutikk for å kjøpe en papegøye. Hun tok med seg papegøyen hjem, men kom tilbake neste dag og klaget på at papegøyen ikke sa et eneste ord.

En pensjonert prest som heter Ernest Campbell forteller denne historien, og han fortsetter: 

I butikken spurte de: «Har papegøyen fått et speil? Papegøyer blir mer snakksomme når de kan se seg selv.» 

Dermed kjøpte damen et speil. 

Neste dag kom hun tilbake og kunne melde at fuglen fremdeles ikke snakket. «Hva med en stige?» sa de i butikken. «Papegøyer liker å gå opp og ned stiger.» 

Hun kjøpte en fuglestige og dro hjem. 

Neste dag kom hun tilbake. Fremdeles ingen snakking. 

I butikken foreslo de en liten huske i buret. Hun kjøpte en slik liten huske, men fremdeles var papegøyen like stum. 

Neste dag kom hun tilbake til butikken for å melde at fuglen var død. Butikkmannen sa: 

«Det er fryktelig leit å høre. Sa fuglen noe før den døde?» 

«Ja,» sa damen. «Den sa: ’Selger de ikke mat der i fuglebutikken?'» 

Og poenget til presten Ernest Campbell er dette: Den kristne menighet har i dag en masse tilbud. Men hvis ikke folk får åndelig mat og lærer hva korsets budskap egentlig innebærer, tar vi fra dem den eneste føden som kan hindre dem å sulte i hjel åndelig sett. Vi må prioritere ordet om korset. 

Med mine oppmuntringskåserier står jeg selv i fare for å komme med både speil og stiger, husker og fiksfakserier. Derfor vil også jeg stadig fokusere på den egentlige åndelige maten: Ordet om korset. 

Hva innebærer dette ordet om korset? 

At du og jeg er syndere og mangler ære innfor Gud. I oss selv er vi så urene i tanker, ord og gjerninger at vi slett ikke kan ha noen adgang til den evige Gud. 

Men Gud tok et initiativ. Han sendte sin egen sønn Jesus. Ikke bare for å forklare oss veien og si viktige sannheter. Jesu store oppgave var å dø på et kors i stedet for oss. 

Denne kostbare kjærligheten viser at Gud er glad i oss. Jesus sto opp fra de døde. Han lever i dag. Alle som tror på ham, bekjenner hans navn og gjør ham til Herre, har fri adgang til det evige liv. 

Dette er den gode åndelige maten som Guds menighet er kalt til å gi gratis ut: Du kan bli frelst og berget fra synd og skyld på grunn av Jesu død i stedet for deg. 

Dette gjelder ikke bare mennesker med en religiøs legning eller med en interesse for kristelige ting. Jesus kom for å vise godhet mot dem som føler seg utstøtt.

OPM092

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone