Har ikke hastverk

– Skal du ha bilen tilbake straks, nå, eller med en gang? spurte fyren på bilverkstedet. På den måten kunne han avvæpne en kunde som sikkert var lik alle andre og som følte at jobben helst burde ha vært ferdig i går.

De fleste av oss har gjort det dårlig i det faget i livets skole som heter Tålmodighet. Men det er dumt. For mye i denne verden tar lang tid, og Gud har god tid. Han kommer ikke for seint, men han har aldri hastverk. Han lar eiketrær vokse i fred i hundrevis av år. Han lar isbreer slipe fjell gjennom årtusener. Og drivstofflageret i sola skal visstnok holde for noen milliarder år.

Ikke for det, jeg tror han kan være utrolig kjapp på avtrekkeren. Bibelen sier at hele jorden i det vesentlige ble skapt på seks dager. De siste hundre årene har en snakket om milliarder av år. Nå er det mer moderne å snakke om et big bang – at det meste skjedde på mindre enn et sekund, og at mye har jenket seg til derfra. 

Uansett: Gud har ikke hastverk. Så vidt vi kan skjønne, setter han ikke videospilleren på «fast forward». Av og til på «play», men ikke sjelden på «slow motion», ja en kan lure på om vi av og settes på «Pause».
 
Ifølge Bibelen ble Noa satt på et byggeprosjekt, ei skute laget av tømmer. Hvor lang byggetid? Om lag 100 år. – Slow motion.

 Abraham ventet i 25 år på å få en sønn. – Slow motion.
 
Josef var slave og undertrykt i 13 år, fordi brødrene var sjalu. – Pause.
 
I årevis tigget de gamle israelittene om å få slippe ut av slaveriet i Egypt. – Pause.
 
Moses fikk jobben med å lede folket ut av Egypt, men først da han var åtti år gammel. – Slow motion.
 
David flyktet for livet gjennom elleve år på grunn av en usikker konge som het Saul. – Slow motion.
 
Det griper dypt i oss når vi leser ordene fra Bibelen: «Men én ting må dere ikke være blinde for, mine elskede: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.» En dag er tjuefire timer. Det går an å vente såpass. Men tusen år blir åtte millioner, sju hundre og seksti tusen timer. Det går langt over hva jeg kan håndtere.
 
Kanskje du har hatt litt problemer med ditt livs videospiller og Guds betjening av den? Det ble en fryktelig lang sykdomstid. Nabostriden ville ingen ende ta. Lønnspålegget lot vente på seg. Tenåringen gikk på ville veier, og stadig villere veier. Men husk på at Jesus kommer ikke for seint.
 
Josef fikk en rask karriere fra fengselsfugl til statsminister. Moses så folket velberget over havbunnen før egypterhæren forsvant i vannmassene. 
 
Profeten Jesaja fikk bære fram ordet fra Gud om at «mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier Herren.» En kreativ sjel har utlagt dem til å lyde: «Mine frister er ikke deres frister, min tidsplan er ikke deres tidsplan.» 

Akkurat nå tenker jeg på hvordan Gud sendte en hjelp i akkurat rette øyeblikk. Gud har ikke hastverk. Likevel kommer han ikke for sent.

OPM463
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone