Fred dypt nede

For mange år siden ble en undervannsbåt testet. Den oppholdt seg på dypt vann i atskillige timer. Da den kom tilbake til havnen, ble kapteinen spurt: «Hvordan opplevde dere den forferdelige stormen i går kveld?» Kapteinen svarte overrasket: «Storm? Vi visste ikke engang at det var noen storm!»

 Ubåten hadde oppholdt seg så langt under overflaten at den hadde nådd til det som sjøfolk kan omtale som havets sofapute – en dybde i havet der vannet aldri blir opprørt, samme hvor mye uro og oppstyr det er på overflaten.
 
En forkynner som heter David Jeremiah, skriver at i vår stressede verden er det en utfordring å sakke tempoet og huske at Gud har kontrollen. Vi lever i et tid da en vil drive med mest mulig, dra overalt, rekke å få gjort det meste. Da tror folk at vi kan takle alle ting om vi bare driver på. I virkeligheten trenger vi å dukke ned i Guds fred dypt under det overfladiske. Samme hva som da hender i livene våre, er vi i stand til å forholde oss rolige – som på en sofapute i havet.
 
Forkynneren Charles Spurgeon skrev en gang: «Vet du hva det er, når du blir kastet rundt på bølgene, å stige ned i Guddommens dybder, og glede deg der, når ikke så mye som en krusning av vanskeligheter bringer din ånd i uorden, men du er uforstyrret hjemme hos Gud, din egen allmektige Far?»
 
I Salme 46 forteller forfatterne, som kalles Korahs barn, om hvordan de har opplevd Guds fred under åndelig stormvær: «Gud er vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i trengsler, funnet overmåte stor. Derfor frykter vi ikke om jorden vakler, om fjell skakes i havets hjerte, om dets bølger bryter og bruser, og om fjell skjelver ved dets overmot.» 
 
Dette skal du bare ta til deg, om du føler bølgene bryter og bruser, om du kjenner deg nedtrykt, overveldet, uttappet eller utbrent. Kanskje du da trenger en stille stund på dypet hos Gud. Han har all makt. Hos ham er det stille i stormen. 
 
Den originale hollandske åndelige mor, Corrie ten Boom, skrev et sted: «Når jeg er bekymret, går jeg bort til speilet og sier til meg selv: ’Dette forferdelige som bekymrer meg, har ingen løsning. Det er absolutt for vanskelig å takle for Jesus Kristus.’ Etter at jeg har sagt det, smiler jeg og skammer meg over at jeg tenker på den måten.»
 
En annen original forkynner var Petter Lund fra Drammen. Han tenkte på det som da var hypermoderne, nemlig toget, og sa det slik: – Gud har gitt oss tre bagasjevogner som er beregnet på det som tynger oss. Den første heter: «Kast all din bekymring på ham.» Men er det så tungt og stort at du ikke kan kaste det, eller rekkverket er for høyt, så har Gud en bagasjevogn nummer to: «Legg av alt som tynger.» Men føler du at børa er for stor til det også, så har Gud en tredje bagasjevogn: «Velt på Herren det som tynger deg.» Altså, enten kaste, legge eller velte. Jeg vet ikke hva du foretrekker? Eller hva du makter? 
 
Søk fred i dybdene hos Gud. Så skal Guds fred, som overgår all forstand, bevare ditt hjerte og dine tanker i Kristus Jesus.

OPM482
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone