Sove på jobben

Jeg vet ikke hvor mye det forekommer, men i dag vil jeg snakke om å sove på jobben. Noen har nattevakt og har lov å sove litt innimellom, men skal være klar hvis noen kaller på dem.

Andre blir straffet strengt hvis de sovner i jobben, jeg tenker på militære vaktmannskaper. Katastrofalt kan det bli hvis ansvarlige om bord på store skip sovner, og skuta går på grunn. 

Men det forekommer nok også på isolerte kontorplasser her og der at folk sovner på jobben. Da gjelder det å gripe til en kjapp unnskyldning. Alan Smith har samlet følgende elegante knippe av forklaringer fra folk som ble tatt på fersken i å sove på jobb: 

– Jeg fikk høre da jeg ga blod i blodbanken, at dette kunne komme til å skje. 

– Det var bare en femten minutters nye-krefter-søvn som de prata om på det kurset du sendte meg til. 

– Du verden, jeg må ha glemt å sette korken på det flytende papiret vi er begynt å bruke her på kontoret. 

– Nei da, jeg sov ikke, jeg bare grunnet på målsettingsdokumentet for virksomheten her og så for meg et nytt paradigme! 

– Dette er bare en erstatning for de seks timene sist natt da jeg drømte om jobben! 

– Noen må ved en feil ha gitt meg kaffe uten koffein. 

– Huff, den forkjølelsesmedisinen jeg tok i går kveld, vil bare ikke slippe taket! 

– Jeg er lei meg, kjære sjef, men jeg trodde du var gått for dagen! 

Og så har vi han som har sovet på jobben, som løfter hodet og avslutter bønnen sin på denne måten: «… og jeg takker deg spesielt for den supre sjefen min. Amen!» 

He-he. Sove på jobben. Jeg vet ikke om du har følt det som et aktuelt tema. 

Det er ikke noe galt med søvn. Det er bare det at noen ganger passer det å sove, andre ganger ikke. 

Ordet «søvn» er brukt i Bibelen som et vakkert, omskrivende ord for døden. Men det blir også brukt for å beskrive at vi ikke er i aktivitet åndelig sett, at vi ikke lever for Herren. 

Det kan passe her å minne om at den mest kjente forkynneren i Bibelen utenom Jesus, nemlig apostelen Paulus, skrev denne oppfordring om det å våkne: 

«Vi kjenner tiden, at timen er inne da vi må våkne opp av søvne, for frelsen er oss nærmere nå enn da vi kom til troen. Det lir med natten, det stunder til dag. La oss derfor avlegge mørkets gjerninger, men iføre oss lysets våpen.» 

Hva sies egentlig her? At hvis vi ikke er bevisste på det, så glir vi inn i mørke og søvn åndelig sett, enten vi regner oss som troende eller ikke. 

I dag har vi mulighet til å ta imot frelsen, og den endelige frelse inn i Guds himmel er nærmere enn noen gang. Dermed gjelder det å leve i lyset med sitt liv. 

OPM638 
 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone