Farger som er ment å avskrekke

Farger som er ment å avskrekke

Farger virker på et dypt nivå i vår underbevissthet. Noen er ment å virke frastøtende. Andre farger har dobbel virkning, de skaper både dårlige og gode følelser i oss.

Tall- og bokstavkombinasjonen 448C sier de fleste av oss absolutt ingen ting. Du kunne like gjerne ha skrevet 123A, og jeg ville fortsatt ikke skjønt noen verdens ting. 448C er koden for fargen Pantone, ofte omtalt som verdens styggeste farge. En mørk grønn-brun farge som du kjenner igjen blant annet fra militærklær. Nettopp fordi noe i oss reagerer negativt på denne fargen, har det blitt bestemt at alle røyk- og snuspakker i Norge skal få fargen 448C. Reklamefrie, nøytrale og standardiserte innpakninger skal ikke ha lokkende effekt på mulige kjøpere av snus og tobakk. Reklamebransjen forsker på lukt og farge for å få et produkt til å selge mest mulig. Fargen Pantone skal få oss til å miste lysten til å kjøpe. For, farger påvirker oss på et dypt underbevisst nivå. Det sies at fargene sitter i X-kromosomet. Damer har to X-kromosomer, mens menn har ett X-kromosom og ett Y-kromosom. Kanskje det er grunnen til at damer i større grad enn menn er opptatt av farger? En rosa snusboks ville garantert selge bedre enn en grønn-brun innpakning. 

Kjolen som Mona Lisa bærer i maleriet av Leonardo Da Vinci har fargen Pantone. Så, en gang i tiden var denne fargen mer populær enn den er i dag. Fargesmak skifter med tidene. Estetiske uttrykk har ofte datostempling. Etiske sannheter, derimot, bør ikke på samme måte gå av moten og skiftes ut. 

Fargen rød fanger blikket vårt og tiltrekker vår oppmerksomhet. Rød er fargen vi bruker når vi tegner et hjerte som skal symbolisere kjærlighet. Rødfargen vil likevel ikke alltid skape gode følelsesmessige vibrasjoner. Den mørke rødfargen i blodet får det til å gå kaldt nedover ryggen på oss. De fleste mennesker liker ikke å se blod. Rødt blod får oss til å tenke på ulykke, vold og død. 

Blod. I Bibelen leser vi mange historier om kriger, vold og død. Bibelen skjuler ikke livets brutale realiteter for oss. Den røde fargen står i Bibelen som et bilde på min synd. Gud tilbyr tilgivelse til meg som har synder like synlige som den røde purpurfargen. I Jesaja 1,18 sier Gud selv: «Kom og la oss gå i rette med hverandre. Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om syndene er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.»

Det er først og fremst i fortellingen om Jesus på korset at blodet får sin gode frelsende effekt. Her, på korset ønsker Gud at den røde blodsfargen skal trekke oss mot ham. For Jesu blod kan nettopp rense blodrøde synder. «Men dersom vi vandrer i lyset, likesom Gud er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.» (1.Joh.1,7)

Farger kommuniserer med vår underbevissthet. Noen farger virker frastøtende. Kle røyk- og snuspakker i den grønn-brune Pantone-fargen, og forhåpentligvis vil færre utsette seg for disse nedbrytende produktene. Men kle meg i den røde fargen fra Jesu blod, og mine overtredelser slettes ut. Blodet renser meg fra synd og skyld. En utrolig forvandling skjer, neste litt magisk! Jeg dyppes i den blodrøde fargen og kommer opp like hvit og ren som snø og ull. 

TRV 017

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone