Bølger av nåde
Svein Anton Hansen

Bølger av nåde

En havsbølge gjør neppe noen religiøs. Likevel, det finnes likhetstrekk mellom en bølge og Guds nåde.


Jeg hadde meg en gåtur langs en av Jærens sandstrender. Ikke overraskende blåste det litt denne dagen også, som det ofte gjør der. Vinden stod inn fra nord-vest og presset havet mot stranden. Jeg la merke til bølgene som slo innover de lange sandstrendene. Bølge fulgte på bølge, minutt etter minutt. Mens jeg gikk og betraktet bølgene, slo det meg at det finnes likhetstrekk mellom en bølge og Guds nåde. I Johannes 1,16 står det: «For av Jesu fylde har vi alle fått, og det nåde over nåde.» Disippelen Johannes skriver at Jesus har kommet med «nåde over nåde». Hvordan kan vi se likheten mellom en havbølge og Guds nåde?

Salmedikteren Trygve Bjerkrheim skrev for noen tiår siden sangen «Du får koma til Jesus.» I et av versene synger vi: «Du får koma til Jesus når gale det gjekk. Du får koma for tusende gong.» At Jesus tok imot meg og tilgav meg første gang jeg kom til han med synden min, det var nåde. At han fortsatt tar imot meg og tilgir meg når jeg kommer for tiende eller for tusende gang, det må være nåde over nåde. Tilgivelsen kommer på ny og på ny, likesom den ene bølgen følger på den andre. 

Det er den samme tilgivelsen og frelsen Jesus gir hver gang jeg kommer til han og bekjenner mine synder.
I kristen språkbruk sier vi gjerne at nåden er ny hver dag. Samtidig kan vi si at nåden alltid er den samme. Nåden er stabil, den forandrer seg ikke, like sikkert som Jesus er og blir den samme. Samtidig ligger det en dyp sannhet og en ekte erfaring i dette at nåden oppleves ny. Hver gang jeg kommer til Gud med det mørke i livet mitt og bekjenner det, så møter jeg Guds nåde. Selv om han gir meg samme nåde i dag som den jeg fikk i går, så oppleves den så frisk og ny hver eneste dag.

Neste gang jeg går langs stranden og ser bølgene slå mot land, så vet jeg at hver bølge er unik, selv om vannet er akkurat det samme. Når jeg i morgen igjen kommer til Jesus med mine dagsferske synder, så vet jeg at han vil gi meg akkurat det samme som jeg erfarer i dag, den ubegripelige og umistelige nåden. 

Den ene bølgen følger på den andre bølgen med vann som sletter spor i sanden. Slik sender også Gud hver dag en ny nådebølge som skyller bort dagsferske synder. 

En rusletur langs en sandstrand en vindfull dag ble faktisk mer oppbyggelig enn jeg kunne tro.

TRV 029

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone