Hvorfor kalles dagen "svart"?
Hvorfor kalles dagen "svart"? pixabay

Hvilken fredag velger du?

Er du klar for dagens Quiz? Hva har følgende tre ord «lang», «god» og «svart» til felles? Alle tre er adjektiver, og de kan alle puttes foran ukedagen fredag. Vi finner mange ulikheter mellom påskens Langfredag og kjøpefestens «Black Friday» i november. Noen likheter dukker overraskende fram.


En fredag i slutten november har fått navnet «Black Friday». Denne dagen har blitt en årlig stor handledag, en dag som har kommet flyvende til oss over Atlanterhavet fra USA. Dagen markerer starten på julehandelen. Enkelte butikker åpner midt på natten for å ta av køen av folk som vil skaffe seg et godt tilbud. Vel, køen varer sant nok ofte helt til stengetid sent på kvelden. Sammen med lille-lille juleaften er «Black Friday» den største årlige handledagen i Norge. Kortbruk og kortomsetting har de seneste årene kommet opp mot flere 4 milliarder kroner. 

På motsatt side av kalenderen finner vi langfredag, som på engelsk kalles «Good Friday». Dagen representerer en to tusenårig kristen tradisjon. Den kom til Norge for ca 1000 år siden. Denne fredagen kan vi også finne noen køer, ikke foran kjøpesentrene, for de er stengte. Køene finner vi som oftest heller ikke foran kirkedørene, men i skiløypene hvis solen skinner fra en skyfri himmel. 

Ulikhetene mellom «Black Friday» og «Good Friday» er åpenbare. Kjøpefesten innbyr til selvdyrkelse av mine lyster på noe nytt og antatte behov for flere materielle goder. Langfredag kaller meg derimot til oppgjør med min selvsentrerthet og jakten på å tro at lykken ligger i jordisk ting og tang. Vel finner vi nok gode tilbud og billige varer på «Black Friday», men ikke noe deles ut gratis. Den nåden Jesu død Langfredag tilbyr oss, var ikke billig. Den kostet Jesus alt, men Gud gir den gratis til oss. 

Slik kunne vi fortsatt å finne mange ulikheter mellom disse fredagene på hver sin side av både kalenderen og verdiskalaen. Utrolig nok finnes en litt skjult likhet. Hvorfor kalles shoppingdagen i november for «Black Friday»? «Black» kommer ikke av at noen av oss går av skaftet med pengebruken, og sitter igjen nærmest helt blakke. Forklaringen ligger i fargen på regnskapstallene. Dagen kan bli vendepunktet for handelsstanden. Rosa regnskapstall gjennom året blir først røde før de igjen blir svarte, altså at butikkene går i pluss. Så, egentlig er «svart» en god og ikke trist farge, siden svart symboliserer at minus-tall blir til pluss og overskudd igjen. 

Ordet «Langfredag» kommer sannsynligvis av tradisjonen med at folk på denne dagen skulle sørge ekstra mye over Jesu død, de skulle arbeide hardt og barn skulle ikke leke. Slik føltes dagen som en ekstra lang dag. Jesus opplevde også denne dagen ekstra lang, med ingen søvn og mye pine. Dagen ble tung og svart for Jesus. Men hans blod som rant på korset kjøpte oss fri fra syndens skyld og makt. Mennesker som stod i et minus-forhold til Gud, ble ved Jesu blodrøde forsoning kjøpt fri til et pluss-forhold overfor Skaperen. 

«Black Friday» tilbyr deg og meg ting og tang til en billig penge. På grunn av Langfredag kan Gud gi oss sitt vennskap helt gratis. Men for Jesus kostet det alt, hans liv.

TRV 032

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone