Daniel og løvene

De sa der de stod for kongen: Daniel ... har ikke aktet på deg, konge ... Tre ganger om dagen ber han sin bønn. Kongen befalte da ...

... at de skulle hente Daniel og kaste ham i løvehulen. Og kongen ... sa til Daniel: Din Gud, som du stadig dyrker – måtte han frelse deg! 

Tidlig om morgenen, så snart det lysnet, stod kongen opp og skyndte seg til løvehulen. Da han kom nær til hulen, ropte han på Daniel med sorgfull røst ... Daniel, du den levende Guds tjener! Har din Gud, som du stadig dyrker, maktet å frelse deg fra løvene? 

Da svarte Daniel: Kongen leve evig! Min Gud sendte sin engel og lukket løvenes gap, så de ikke har gjort meg noen skade. For jeg er funnet uskyldig for ham. Og heller ikke mot deg, konge, har jeg gjort noe galt. 

Kongen ble da overmåte glad og befalte at Daniel skulle dras opp av hulen. Og da Daniel var dratt opp av hulen, fantes det ingen skade på ham, fordi han hadde trodd på sin Gud. 

Dan 6,14–24

(Teksten fortsetter under bildet)
 

Daniel og løvene

 


Daniel ville fortsette som han alltid hadde gjort, med å be til himmelens Gud. 

Maktsyke herskere har stadig prøvd å vinne menneskers sjeler og åndelige lojalitet. 

Daniel nektet. Onde mennesker anga ham, og Daniel ble kastet i en hule med sultne løver. 

Gud gjorde det tegnet at Daniel kom uskadd gjennom prøven. Og kongen selv, som ble tilbedt, men neppe følte seg som noen Gud, ble overbevist av Daniels konsekvente livsstil og sterke tro. 

Noen får overleve de største prøvelser. Andre opplever at utgangen av det hele blir døden, kanskje en vond og meningsløs død. 

Når de setter sin lit til Jesus Kristus og den himmelske Far, blir døden i alle fall en overgang til Guds egen herlighet. 

Den som tror, skal ikke bli til skamme.

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone