Som soldater klare til strid

"Jeg har ikke vendt meg til religionen for å bli lykkelig. En flaske portvin kan fylle det behovet. Hvis du ønsker en religion som skal gjøre deg virkelig tilfreds, vil jeg slett ikke anbefale kristendommen."

Den kristne tenkeren C.S. Lewis tar på denne måten avstand fra det terapeutiske, horisontale evangeliet: En kristendom som utelukkende skal løse problemer og gi lykke. 

Troen er ikke til for bare å gjenopprette vårt selvbilde og gi oss det vi syns vi trenger i denne verden. 

Nei, evangeliet er gitt fordi mennesket er satt inn i en kamp mellom evige, kosmiske makter. Livet har en vertikal dimensjon. Vi tror på Jesus fordi han er Sannheten, og vi trenger Kristus for å seire over fristelse, synd og død og vinne rettferdighet for det evige liv. 

Kristi motstander er ingen mindre enn universets falne engel: Satan. De som følger Jesus, vil merke de listige angrepene fra den onde. Luther sier at "den som vil være en kristen, han må tenke på at han er en soldat som står oppmarsjert til slag og har imot seg alle Satans og verdens piler... Den som vil holde seg til Kristus, får hele verden til fiende. Han er ikke noe annet enn en ugle blant fuglene." 

Da Luther talte midt imot religiøsitetens frelsesveier og vitnet om Kristus på en glitrende måte, fikk han oppleve i nærkamp hvor viktig det er å leve etter Bibelens ord: 

"Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep." 

Djevelen er dreven. Han får oss til å bli mette av religiøs pulvermelkblanding og holder oss borte fra Guds hus. Sløvheten tar overhånd. En lunken kristendom kan ikke stå seg mot et brennhett hedenskap. 

Ta på Guds rustning! Komplett! Den som består av sannhet og rettferdighet og mye mer. 

Men viktigst er Åndens sverd, som er Guds ord. Noe mindre duger ikke i kampen mellom maktene. 

Ef 6:11

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone