Når klokkene kalte fra sykestuene

Sykepleier Ida hadde flere nattevakter sammen med en kvinne hun etter hvert ble kjent med. Allerede første kvelden hadde den nye sykepleieren forsiktig tatt fram en bok fra nettet sitt.

Den handlet om Den Hellige Ånd, og om Åndens virkninger i livet. Jo, det var en god dimensjon å ta med - også i vaktstuen på sykehuset. 

Men det merkelige var at den nyansatte alltid valgte den stolen der det var så vanskelig å se lysene som blinket når klokkene ringte fra sykestuene. Boka var sikkert god og interessant. Men heldigvis var det noen andre som satt greiere til og kunne hjelpe fru Hansen på stue seks. 

Å være en kristen er å være en tjener. "Slik skal også dere, når dere har gjort alt det som er pålagt dere, si: Vi er unyttige tjenere! Vi har bare gjort det vi var skyldige å gjøre," sier Jesus. 

Å gjøre tjeneste er praktisk hverdagskristendom. Vi kan ikke tjene Gud så å si rett ut i luften. Gud har knyttet vår kjærlighet til ham konkret til vår neste. 

Martin Luther sier det slik: "Hvis du vil tjene Kristus, gå da av sted og tjen din neste. Da finner du ganske visst også Kristus, ikke personlig, men ifølge hans ord. Men vil du ikke, og gidder du ikke tjene din neste, så vær overbevist om at du ville oppføre deg på samme måten om det gjaldt Kristus selv! Når du overser din syke neste, er det bare falske tanker og blå dunster om du innbiller deg at du gjerne skulle ha tjent Kristus hvis det hadde vært han som hadde trengt din hjelp," sier Luther. 

Vi skal kalle oss selv unyttige tjenere, sier Jesus. Det betyr ikke at tjeneren ingenting er og ingenting kan, men at tjenesten er stor og vi er små. Vår tjeneste er bare en svak avglans av Guds tjeneste for oss. Det glade tjenersinnet takker for oppgavene i Herrens store vingård. 

Luk 17:10

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone