Adam og Eva sviktet

Gud Herren bød mennesket: Av hvert tre i hagen kan du fritt ete, men treet til kunnskap om godt og ondt, må du ikke ete av. For den dag du eter av det, skal du visselig dø.

 Men slangen ... sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt: Dere skal ikke ete av noe tre i hagen? ... Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud og kjenne godt og ondt. 

Kvinnen så nå at treet var godt å ete av ... Så tok hun av frukten og åt. Hun gav også sin mann, som var med henne, og han åt. Da ble begges øyne åpnet ... 

Da kalte Gud Herren på Adam og sa til ham: Hvor er du? ... Da sa Gud Herren til kvinnen: Hva er det du har gjort? 

1 Mos 2,16–17; 3,1–13

(Artikkelen fortsetter under bildet)
 

Adam og Eva sviktet

 


Bibelens fortelling om syndefallet gir viktige forklaringer om livet her i verden. Gud skapte oss til frihet og glede, men satte grenser. Han ville at vi kunne få velge fritt om vi ønsket å være lojale mot ham eller ikke. 

Satan – den onde makt i tilværelsen – kom i form av en slange. Han løy om hva Gud hadde sagt, og fikk menneskene til å handle på tvers av Guds vilje. 

Gud spurte menneskene, og senere spør han oss – for å vekke samvittigheten: Hvor er du? Hva har du gjort? 

Når vi bekjenner syndene våre og innrømmer at vi har et hjerte fullt av opprørske tanker, stilles vi overfor et nytt valg: flykte fra Gud, eller rømme inn i hans favn. 

Bibelens viktigste budskap er at Gud selv har åpnet veien tilbake til seg selv. Du er velkommen hjem til din Skaper og Frelser.

 

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone