Ondskapen i dens verste former

- Det verste var at han som lærte meg barnesangen "Jeg har en engel som vokter meg", han manipulerte, misbrukte og utnyttet meg. Siden ble det mitt store problem å kunne tilgi.

Hun er en av mine tidligere studenter, hun som forteller dette. I mange år vågde hun ikke å komme fram med sin historie. Nå har hun gått åpent ut, også i media, og bruker tiden til å hjelpe andre som har hatt de samme vanskelige opplevelsene. Vi er mange som har måttet lære hva fremmedordet incest betyr. 

Når jeg tenker på det hun har opplevd, går tankene til uttrykket fra dagens bibeltekst: Satans dybder. 

Når er djevelen aller verst? 

Når han opptrer med religiøs maske. Han skaper seg gjerne om til en lysende, vakker engel. 

Han kan fikse opp løgnen så den ser ut som sannhet. Han kan skjule det mest rystende maktbegjær under gudelige talemåter. Ja, han kan innbille troende personer at de tjener Gud ved å "slå andre mennesker i hjel" - ved for eksempel giftige ord, sladder og dømmesyke. Han kan ta fra småbarn selvrespekt og uskyld, og samtidig lære dem kristne sanger. 

Huff, så fæle folk er, sier du og jeg. Og så glemmer vi vårt nære slektskap med alle som lar seg bedra av djevelen. 

Har du møtt ondskapen i dens verste former? Har du ant noe om hvor lett den får spillerom hos deg selv? 

Bibelen sier: "Men dere andre...som ikke har denne lære og ikke kjenner Satans dybder...til dere sier jeg:...Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer." 

Godt er det at vi ikke kjenner Satans dybder til bunns. Det ville vi bare ikke makte. Desto mer bør vi holde fast på evangeliet om Jesus Kristus og hans seier over det onde. 

Åp 2:24-25

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone